Niezależność, autonomia, samodzielność, wolność – odmieniane przez różne przypadki. Niektórzy twierdzą, że dzieci nie trzeba zmuszać do nauki, bo one same są w stanie zdecydować, czy i czego się uczyć, a nawet jakich nauczycieli wybrać. Twierdzi tak np. prof. Peter Gray w książce „Wolne dzieci” [2015]. Czy warto ją przeczytać i głęboko przemyśleć?
Po co myśleć o myśleniu?
Mówi się, że szkoła powinna uczyć myślenia. Tak, to szczególnie ważne, ale jakiego myślenia? Czym jest ludzkie myślenie? Jak stymulować jego rozwój? Czym jest rzetelne myślenie? – pyta i odpowiada Jarosław Makowski w ciekawym dla nauczycieli artykule o myśleniu, który warto przeczytać i przemyśleć.
Nie każda kózka musi pływać
Czy można sobie wyobrazić dobrą bajkę dla nauczycieli i dyrektorów szkół? Zwykle to dzieciom tworzymy i opowiadamy bajkowe historie. Ale dla dorosłych? I to w dodatku dla najlepszych znawców i praktyków edukacji? A jednak. Można i co więcej warto polecić taką lekturę.
Nauczanie rozwojowe w praktyce
"Uczę w klasach młodszych" to poradnik dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego odpowiadający w praktyczny sposób pytanie, jak oceniać najmłodszych i wspomagać ich rozwój, nie używając nieadekwatnego na tym etapie edukacji oceniania za pomocą stopni.
Siedemdziesiąt lat Świerszczyka!
Prasa kłamie, tylko „Świerszczyk” pisze prawdę!* Kultowy magazyn literacki dla dzieci „Świerszczyk” obchodzi już 70 urodziny! Co zaskakujące, mimo szacownego wieku, wciąż tryska energią, bo jak twierdzi Bajetan Hops: „Czytanie dobrze działa na rozum i chroni od kataru”. Od 70 lat nieprzerwanie kształtuje gusta literackie i artystyczne małych czytelników.
O komunikacji i współpracy szkoły ze społecznością lokalną
Dobrą szkołę poznać można między innymi po tym, jak komunikuje się ze swoim najbliższym otoczeniem, czyli społecznością lokalną, w której funkcjonuje, a także po tym, czy jest otwarta na współpracę między innymi z rodzicami. Instytut Badań Edukacyjnych wydał właśnie poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół pt. „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną”. Polecamy tę lekturę.
O różnych systemach wychowania
Dla kogoś, kto stara się zadawać sobie i innym pytanie: dlaczego ta nasza polska szkoła jest taka, a nie inna, lektura ostatniej książki Rolanda Meighana pod dość oryginalnym tytułem „Porównywanie systemów wychowania, dobrych, złych, brzydkich i przeciwskutecznych, a także o tym, dlaczego wiele rodzin edukacji domowej odkryło system kształcenia dopasowany do demokracji”, może przynieść wiele odpowiedzi na nurtujące nas pytania.