Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.
Wychowanie bez kar
Mamy mocną tendencję do stosowania kar. Traktujemy je jako ważne narzędzie procesu wychowawczego. Najczęściej używamy ich w nadziei, że "czegoś nauczą nasze dzieci". Że za ich pomocą uda nam się zmienić ich zachowanie. Że jeśli odpowiednio wystymulujemy ich postawy, będą w przyszłości postępowały w określony sposób.
Widoczne uczenie się dla nauczycieli
Czy można wyciągnąć ciekawe i wspólne wnioski z badań na temat uczenia się, które podejmowane są w różnych krajach świata, w różnych warunkach i różnych kulturach? Na rynku edukacyjnym ukazała się książka prof. Johna Hattiego pt. „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”, która stanowi syntezę wyników ponad 900 badań na przestrzeni 15 lat, obejmujących miliony uczniów na całym świecie. Co faktycznie poprawia uczenie się w szkole?
Tutoring w polskiej szkole
Rola nauczyciela XXI wieku nie może polegać jedynie na przekazywaniu wiedzy. Jeśli rzeczywiście zakładamy, że w szkole się uczymy, a nie zakuwamy w duchu 3xZ, to coraz większe znaczenie ma tworzenie szczególnej relacji między uczniem i nauczycielem: wspieranie ucznia w rozwoju, bycie przewodnikiem, podpowiadanie możliwych najlepszych rozwiązań. Skoro tak, to warto więcej dowiedzieć się o tutoringu.
O niezależnych i wolnych uczniach (1)
Niezależność, autonomia, samodzielność, wolność – odmieniane przez różne przypadki. Niektórzy twierdzą, że dzieci nie trzeba zmuszać do nauki, bo one same są w stanie zdecydować, czy i czego się uczyć, a nawet jakich nauczycieli wybrać. Twierdzi tak np. prof. Peter Gray w książce „Wolne dzieci” [2015]. Czy warto ją przeczytać i głęboko przemyśleć?
Po co myśleć o myśleniu?
Mówi się, że szkoła powinna uczyć myślenia. Tak, to szczególnie ważne, ale jakiego myślenia? Czym jest ludzkie myślenie? Jak stymulować jego rozwój? Czym jest rzetelne myślenie? – pyta i odpowiada Jarosław Makowski w ciekawym dla nauczycieli artykule o myśleniu, który warto przeczytać i przemyśleć.
Nie każda kózka musi pływać
Czy można sobie wyobrazić dobrą bajkę dla nauczycieli i dyrektorów szkół? Zwykle to dzieciom tworzymy i opowiadamy bajkowe historie. Ale dla dorosłych? I to w dodatku dla najlepszych znawców i praktyków edukacji? A jednak. Można i co więcej warto polecić taką lekturę.