Skutecznym być

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.

Spędzamy w szkole – i uczniowie i nauczyciele – bardzo dużo czasu. Ale pytanie, zwłaszcza po gorszych wynikach egzaminacyjnych powraca: co z tą skutecznością? Uczymy, uczymy się i nic, efekty mizerne, nie najlepsze... Wysokich efektów uczenia się czy pracy nie osiąga się oczywiście bez wysiłku i zaangażowania. Wymaga to precyzyjnego formułowania celów oraz zapału i chęci do wysiłku, a często nawet prawdziwego zaangażowania czy entuzjazmu.

„To autentyczny entuzjazm człowieka przecież dodaje ludziom skrzydeł i unosi nad poziomy. Ważne jest, aby każdy nauczyciel postawił sobie zasadnicze pytanie: dlaczego trzeba i warto zabiegać o wysoką skuteczność własnych działań dydaktycznych, edukacji i swojej pracy w ogóle? Drugie istotne pytanie to: czy jestem skutecznym nauczycielem?” – pisze dr Sawiński w poradniku „Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji” wydanym właśnie przez Difin.

W publikacji, która w zamyśle ma być takim abecadłem skutecznego działania w edukacji, w kilkudziesięciu krótkich rozdziałach (od A do Ż )przedstawiono wybrane problemy zabiegania o wysoką skuteczność edukacji. Autor jest świadomy tego, że skuteczność edukacji to temat-rzeka, którego nie sposób wyczerpać. W poradniku pojawiają się liczne pytania i problemy, na które nie zawsze jest jedna trafna odpowiedź. Ważne jednak jest, aby nauczyciel sam poszukiwał skutecznych strategii organizowania uczenia się uczniów i pozytywnie myślał o potrzebie osiągania wysokich efektów uczenia się. Z myślą o takich nauczycielach w poszczególnych rozdziałach pojawiają się porady, zadania do samodzielnej pracy i odesłania do bogatej literatury.

W szkole są potrzebne działania, które rzeczywiście skutecznie aktywizują dzieci i młodzież do uczenia się, doskonalenia, pracy nad sobą. Nie potrzebujemy natomiast działań pozorowanych, odhaczania punktów z programu nauczania tylko po to, aby nas nikt się nie czepiał. Poszukujmy nowych strategii i metod nauczania i uczenia się, ale dodatkowo postarajmy się wzbudzić w uczniach wewnętrzną motywację – możemy bowiem skutecznie „przyprowadzić konia do wodopoju”, ale nie zawsze potrafimy sprawić, aby się on napił.

Zachęcamy do lektury!

 

Notka o publikacji:

„Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Część 1”, Julian Sawiński, Wyd.: Difin, 2015. ISBN: 978-83-8085-016-3. Więcej: księgarnia Difin. Patroni medialni: Edunews.pl i Charaktery.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP oraz kieruje Radą Szkoły w jednej z warszawskich szkół podstawowych).

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ola
    Bardzo ciekawy artykuł. Ciesze się, że na niego trafiłam. Wcześniej nie wiedziałam o tych specjalnyc...
  • Written by Administrator
    A nie jest to przypadkiem "wkład" mediów (w tym społecznościowych) poszukujących sensacji i dziury w...
  • Written by Ppp
    Z drugiej strony mamy przykład z wiosny, kiedy wprowadzono zakaz zadawania zadań domowych. W mediach...
  • Written by Ppp
    Jaki procent nauczycieli jest w stanie skończyć lekcję pięć minut przed dzwonkiem, by coś takiego pr...
  • Written by Ppp
    Problemem jest obowiązek szkolny. Skoro wszyscy chodzili do szkoły, to wszyscy mają wspomnienia doty...
  • Written by Robert Raczyński
    Ja również dziękuję Pani za uzupełnienie i zapewniam, że też pokładam nadzieje w edukacji - inaczej ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie