Czas na n@ukę - co powinien wiedzieć uczeń?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningO kształceniu na odległość dużo się mówi i pisze. Nie każdy zainteresowany jednak wie, jak taka nauka wygląda w praktyce. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej koordynuje prace związane z rozwojem tej metody edukacji w Polsce i zachęca, aby w rozszerzaniu swojej wiedzy korzystać z dobrodziejstw techniki.

Zanim podejmie się decyzję o uczestnictwie w kursie oferującym kształcenie na odległość warto wiedzieć, co jest ważne i o czym powinna informować placówka organizująca. Kompletne informacje powinny znaleźć się w ofercie.

Tego nie wolno przegapić
Każda oferta kursu powinna zawierać podstawowe informacje dotyczące treści kształcenia, zalecanej literatury, sposobów komunikacji z prowadzącym kurs, ważne terminy, wskazówki, zalecenia oraz warunki zaliczenia kursu. Do obowiązków prowadzącego należy zamieszczenie odpowiednich zasobów (materiałów) dydaktycznych w formie elektronicznej, które w jego ocenie będą najbardziej przydatne do realizacji celów kształcenia. Powinny być to materiały aktywizujące, czyli takie, które silnie angażują i motywują ucznia do pracy w procesie kształcenia.

Co obejmuje kurs?
Zazwyczaj kurs składa się z kilku, czasem kilkunastu modułów, na których zostają umieszczone różnorodne zasoby dydaktyczne, służące uczącemu się do zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Oprócz tego uczeń powinien mieć dostęp do materiałów pozwalających na utrwalanie i sprawdzanie wiedzy oraz umiejętności. Każdy moduł powinien kończyć się materiałami służącymi do samokontroli zdobytej przez ucznia wiedzy oraz umiejętności. Najczęściej są to testy, quizy lub zestaw ćwiczeń i zadań, które pozwolą na ocenę stopnia przygotowania się do egzaminu semestralnego.

„Warunki zaliczenia danego kursu powinny być precyzyjnie określone przez prowadzącego na samym początku kursu, w taki sposób, aby nie budziły żadnych niejasności czy możliwości dowolnej interpretacji. Osoba ucząca się w systemie KNO musi od samego początku kursu wiedzieć, jakie są kryteria jego zaliczenia, które nie mogą być zmieniane w trakcie trwania kursu.” - zwraca uwagę Bogdan Skotnicki - nauczyciel i ekspert w zakresie kształcenia na odległość.

Wybierając kurs w systemie KNO należy dokładnie zapoznać się z ofertą oraz pozyskać informacje na temat placówki organizującej. Wiedza jest inwestycją w siebie, więc warto zainwestować dobrze.
 
KOWEZiU
 
(Źródło: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie