Pewną innowacją pedagogiczną może być potraktowanie każdego ucznia w klasie jako bohatera. Takie podejście jest możliwe w każdej szkole. Tworzymy programy nauczania w oparciu o podstawę programową, ale to uczeń jest głównym aktorem w procesie uczenia się i ma możliwość zdecydowania, kim jest jego bohater i w jaką podróż się udaje.
Matematyczne spinnery
Umiejętności matematyczne z uczniami z SPE doskonalimy w każdej sytuacji i na wiele sposobów. Bardzo często treści matematyczne są zbyt trudne i niezrozumiałe dla naszych dzieci, ponieważ są abstrakcyjne. Deficyty w zakresie logicznego myślenia dodatkowo potęgują trudności matematyczne. Dlatego warto sięgać po takie środki dydaktyczne, które nie tylko będą dostosowane do potrzeb naszych uczniów, ale przede wszystkim je zainteresują, maksymalnie zaangażują i będą atrakcyjne.
Bo biologia jest 3D!
Dydaktyka biologii staje przed nowymi wyzwaniami związanymi z dynamicznym rozwojem tego obszaru wiedzy. W podstawie programowej pojawia się co raz więcej treści związanych ze zjawiskami zachodzącymi na poziomie molekularnym i metodami używanymi do ich badania. Podobnie akademicka, specjalistyczna wiedza staje się coraz obszerniejsza i podlega bardzo szybkim zmianom. Nie zawsze są możliwości i czas by zapoznać uczniów i studentów ze wszystkimi aspektami zagadnienia, nie mówiąc już o zajęciach laboratoryjnych i możliwości samodzielnego działania.
Myślografia albo o czym bazgrzą nauczyciele
Wielu nauczycieli broni się przed rysowaniem. Najczęściej twierdzą, że nie potrafią. To oczywista nieprawda, bo każdy potrafi rysować i każdy ma swój własny styl. Trzeba spróbować. Po co? A choćby dlatego, że uczenie się wzbogacone rysunkami będącymi wizualizacją naszych myśli, może przychodzić uczniom łatwiej, a treści będą dłużej pamiętane. Podpowiemy dziś kilkanaście sposobów wykorzystania myślografii przez nauczycieli.
Bez testów i ankiet w pierwszym dniu szkoły
Pierwsze dni w szkole z nowymi klasami są zdominowane przez potrzebę poznania. Realizowane jest to na różne sposoby, często jednak sprowadza się do testu (nazywanego różnie: diagnozą, na wejście, otwierającym, nawet badaniem wyników, sprawdzianem umiejętności…). Czy naprawdę „Back to School” musi rozpoczynać stresująca testomania?
Wszystko jest grą
Czas mija, a metody ciągle próbują nadążyć za sposobem postrzegania świata przez młodych ludzi. Jakiś czas temu pisałam o zaletach wprowadzania mechaniki gry do cyklu zajęć (zobacz tutaj). Tym razem chciałabym uzupełnić opisy metod o sposób połączenia działań z pracą na platformie Edmodo.
Spróbuj(cie) zrobić komiks
Popularność komiksu nie maleje – od dziesięcioleci młodzi ludzie chętnie przeglądają i czytają komiksy. To jedna z tych form, za pomocą których można do uczniów stosunkowo łatwo trafić z edukacyjnym przekazem. Żyjemy w kulturze obrazkowej, coraz częściej komunikujemy się poprzez filmy, zdjęcia czy animowane GIFy - komiks z pewnością mógłby być szerzej wykorzystany w szkole na różnych zajęciach przedmiotowych. Nie tylko przez nauczyciela, ale i przez uczniów, na przykład jako forma pracy domowej czy zespołowej.