Ostatnia prosta debaty edukacyjnej A.D. 2016. Fundacja Przestrzeń dla Edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego i ruch społeczny Obywatele dla Edukacji zaprezentowały 20 czerwca br. „Raport Obywatelski”, który miał być podsumowaniem tego, co działo się w debacie edukacyjnej w ostatnim półroczu. W spotkaniu, w siedzibie ZNP, wzięła udział także Minister Anna Zalewska, która starała się przekonać uczestników do prowadzonych przez resort edukacji działań. Kilka dni wcześniej stanowisko wobec proponowanych zmian w systemie oświaty zajęło także Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty OSKKO. A w Toruniu tymczasem... zapewniono już pełne poparcie dla proponowanych przez MEN zmian.

Jakie czasy, taka retoryka. O eksplozjach w różnych miejscach świata czytamy i słyszymy w mediach niemal codziennie – słowo weszło na trwale do języka codziennego. Takie czasy… Nie powinno więc dziwić, że Minister Anna Zalewska zapowiedziała właśnie „eksplozję nowoczesności” w polskich szkołach. Użycia tego terminu w kontekście szkolnym – chociaż bardzo barwny – jednak obawiam się. „Eksplozja” mimo wszystko ma zabarwienie krwawe i raczej destrukcyjne niż rozwojowe. Chciałbym, aby unowocześnienie szkół jednak się powiodło. Doprecyzujmy o co nam chodzi.

fot. Fotolia.com

Polską racją stanu jest tworzenie polityki edukacyjnej w perspektywie wieloletniej, ponad podziałami partyjnymi, we współpracy z obywatelami, samorządami, organizacjami pozarządowymi i związkami zawodowymi. Tylko taka współpraca jest w stanie zapewnić trwały, stabilny rozwój i dobrą jakość edukacji w polskich szkołach – apelują organizacje i osoby z ruchu społecznego Obywatele dla Edukacji.

fot. Fotolia.com

Maluchy "uratowane", a więc Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje się do konsultacji społecznych w sprawie zmian w systemie oświaty. Jak możemy przeczytać na stronie urzędu, "prace dotyczące zmiany podstawy programowej i programów nauczania będą przebiegały w grupach przedmiotowych." Jednocześnie z informacji wynika, że powstała grupa Ekspertów Dobrych Zmian w Edukacji. Jak czytamy, "wychodząc naprzeciw potrzebom, w grupie tej znaleźli się teoretycy i praktycy."

"bombka" do wygaszenia - Tagxedo.com

Dziś mamy dobry dzień na dobry pomysł – dziś wygaszamy złe emocje i złe pomysły dla oświaty. W ostatnim czasie słowo „wygaszanie” w edukacji nabrało złowieszczego znaczenia, więc naszym zdaniem należy teraz szybko wygasić posługiwanie się tym określeniem. Święta Bożego Narodzenia mogą być dobrym, albo wręcz idealnym momentem na wygaszenie „wygaszania” i na włączenie konstruktywnego myślenia w systemie oświaty oraz pozytywnych emocji.

fot. Fotolia.com

Niewątpliwą zasługą nowego kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej jest intensyfikacja debaty publicznej na temat kondycji polskiej oświaty i proponowanych kierunków zmian. Jeszcze do niedawna temat edukacji w debacie publicznej praktycznie nie istniał, za wyjątkiem może wątków płacowych podnoszonych przez ZNP czy walki części rodziców z obniżeniem obowiązku szkolnego. Nawet TVP wybudziła się z letargu, w którym tkwiła kilka lat i zorganizowała w ub. tygodniu (chyba pierwszą w swojej historii…) debatę telewizyjną o edukacji. Dobrze zatem, że debatujemy, warto, abyśmy też z dyskusji wyciągali wnioski i formułowali propozycje, które rzeczywiście podniosą jakość kształcenia.

fot. Fotolia.com

„Wzmacniać nauczycieli - wspierać zrównoważony rozwój społeczeństw.” – to slogan, który promuje UNESCO z okazji wypadającego dziś (5.10) Światowego Dnia Nauczyciela (World Teachers’ Day). Co to znaczy wzmacniać? Angielskie słowo empowerment jest - mam takie wrażenie - bogatsze w znaczenia, niż polskie tłumaczenie. Niezależnie od znaczenia, jedno jest pewne – nie chodzi o jednorazowe poklepanie po plecach przy okazji Święta Edukacji Narodowej.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie