Chciejmy zmieniać!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy w środowisku oświatowym czekają teraz na ten Podpis. Jedni z przerażeniem (i nadzieją, że jednak deforma oświaty nie nastąpi), drudzy z wiarą w dobrą zmianę propagowaną przez rządzącą partię. Linie podziału przebiegają bardzo głęboko (w szkołach, ale także w naszych rodzinach) i jeszcze nie raz i nie dwa będziemy się ścierać. Byle nie dziś. Dziś spróbujmy jednak zastanowić się nad tym, jak się łączyć, a nie dzielić na: my, wy, oni...

Cokolwiek się stanie z tym Podpisem, jedno jest pewne – nadal każda polska szkoła będzie potrzebowała mniej lub bardziej głębokiej zmiany. Zwracamy od wielu lat uwagę na łamach Edunews.pl, że mamy deficyt po stronie jakości kształcenia, zapóźnienie technologiczne i pogłębiającą się lukę cyfrową. I coś z tym trzeba byłoby zrobić, bo samym zaklinaniem dobrej zmiany nie uczynimy. Forsowana przez MEN zmiana na takie wyzwania nie odpowiada, a może też utrudnić podejmowanie potrzebnych działań na rzecz szkół.

Możemy zawsze zacząć zmieniać świat, zaczynając od własnego podwórka. Musi się tylko chcieć, bo „chcenie” jest motorem wszelkiej aktywności. Spróbujmy w te Święta Bożego Narodzenia (i po nich) zastanowić się – co jest takiego w mojej szkole, co warto byłoby poprawić. Jestem pewien, że w każdej szkole coś się takiego znajdzie – zarówno w sferze relacji (podziały w radach pedagogicznych też są niestety głębokie, a relacje z rodzicami bywają trudne), jak i zarządzania zespołem, komunikacji, przestrzeni edukacyjnej, metodologii, innowacyjności (ale nie takiej papierowej). Co można zmienić, żeby było naprawdę lepiej uczniom, nauczycielom i rodzicom? Ta chwila refleksji jest bardzo potrzebna. I powinniśmy potem znaleźć parę kropli chcenia, żeby swoje pomysły zrealizować w Nowym Roku. Chciejmy zmieniać: mądrze i po swojemu, głęboko wierząc w to, że to jest nasza własna dobra zmiana.

Spokojnych, radosnych i refleksyjnych Świąt Bożego Narodzenia.

W imieniu redakcji Edunews.pl przesyłam naszym Czytelnikom moc serdeczności!

 

Marcin Polak, Redaktor Naczelny

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie