fot. Fotolia.com

„Wzmacniać nauczycieli - wspierać zrównoważony rozwój społeczeństw.” – to slogan, który promuje UNESCO z okazji wypadającego dziś (5.10) Światowego Dnia Nauczyciela (World Teachers’ Day). Co to znaczy wzmacniać? Angielskie słowo empowerment jest - mam takie wrażenie - bogatsze w znaczenia, niż polskie tłumaczenie. Niezależnie od znaczenia, jedno jest pewne – nie chodzi o jednorazowe poklepanie po plecach przy okazji Święta Edukacji Narodowej.

fot. Pixabay.com - public domain

Z pierwszym dzwonkiem przywitaliśmy w szkolnych stołówkach i sklepikach zdrowsze jedzenie, bez nadmiaru cukru, tłuszczu i soli. A do tego w szkołach zagościł nieograniczony dostęp do wody pitnej. Po raz kolejny widzimy, że zakazami i nakazami próbujemy coś uregulować. Czy to wystarczy, żebyśmy zaczęli bardziej dbać o prawidłowe odżywianie nasze i dzieci?

(C) Edunews.pl - 3 Kongres Polskiej Edukacji

Trzeci Kongres Polskiej Edukacji przeszedł do historii. Dwa dni intensywnych debat i rozmów w sali plenarnej, w mniejszych salkach, „otwartych przestrzeniach dyskusji” (open spaces) no i oczywiście w kuluarach. Wydaje się, że był to najlepszy (i zdaje się też najtańszy) z trzech kongresów organizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, które odbyły się w latach 2011-2015. Oto kilka ogólnych spostrzeżeń.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Trzy lata temu z okazji pięciolecia portalu Edunews.pl zorganizowaliśmy konferencję pod tytułem INSPIR@CJE, chcąc szerzej włączyć w dyskusję o polskiej szkole tych, którzy najlepiej się na niej znają, czyli nauczycieli. Mówiliśmy wówczas, że żadne odgórne reformowanie polskiej szkoły nic nie da, i że dużo lepiej zmieniać ją od dołu. Nadal podtrzymujemy to stanowisko.

fot. Fotolia.com

Od lat szkoły inwestują w nowoczesny sprzęt komputerowy i ciągle mamy problem z tym, aby trafić na szkoły, w których zakupy te były zrealizowane w oparciu o jakąś logikę, nie mówiąc już o głębszej koncepcji dydaktycznej wykorzystania technologii edukacyjnych. Samorządy wydają grube miliony na sprzęt, nie zastanawiając się nad tym, kto, jak i po co będzie go używał - zapominają m.in. o kompetencjach i zarządzaniu zakupionymi technologiami.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE

Prawie 300 nauczycieli i edukatorów przyjechało do Warszawy, aby wziąć udział w niecodziennym spotkaniu praktyków edukacji wczesnoszkolnej. Przez dwa dni – w sobotę i niedzielę – będą się uczyć od siebie nawzajem, wymieniać doświadczeniami, pokazywać fragmenty lekcji (nagrane na wideo lub wmontowane w przygotowane prezentacje i „prezitacje"). Będą dyskutować o tym, jak nauczanie w klasach I-III uczynić ciekawszym i bardziej angażującym dla uczniów, jak podnosić wartość dydaktyczną i jakość nauczania oraz wykorzystywać różnorodne narzędzia dydaktyczne, technologie oraz zasoby internetu, aby kształcić kompetencje społeczne i cyfrowe dzieci.

fot. Fotolia.com

Sama technologia zapewne nie zastąpi dobrego nauczania, ale z drugiej strony można zaryzykować tezę, że trudno dziś o dobre nauczanie bez wykorzystania technologii edukacyjnych. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy „dobre nauczanie” – i dla kogo dobre? Jeśli myślimy o uczniach i rozwoju ich wiedzy, umiejętności i postaw, niezbędne w życiu będą im kompetencje cyfrowe, a poznać ich bez użycia technologii po prostu się nie da. Dlatego powinniśmy w szkołach pozwolić rozwijać się liderom TIK i tworzyć im jak najlepsze warunki do działania i dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie