Na dobry powrót do szkoły

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele wracają do szkół. Praca w gronie pedagogicznym już wre, chociaż w mniemaniu większości osób „doskonale znających się” na edukacji, nadal nauczyciele mają wakacje, czyli ujmując w języku powszechnym: nadal się lenią... Ponieważ szkoła tuż, chcielibyśmy w dzisiejszym wpisie podpowiedzieć, co warto szczególnie przeczytać i zobaczyć z naszych łam, jeśli podczas wakacyjnego lenistwa niektóre artykuły w Edunews.pl umknęły uwadze. Oto krótki wybór.

Ponieważ to dyrekcja teraz ciśnie tych biednych nauczycieli, żeby już wracali do szkół, szkolili się i zapisywali tony (nikomu niepotrzebnych, ale wymaganych) papierów – to warto podejrzeć, jak dyrektor może zbudować w szkole dobry zespół, który będzie świadomy tego, co najważniejsze, a co mniej istotne i razem będzie współtworzył jeszcze lepszą szkołę z dobrą atmosferą. O tym, jak budować zespół, czego nauczyciele mogą nauczyć się od gęsi, jak tworzyć dobrą szkołę – opowiadała dyrektor Maria Czerwińska z Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy. Zobacz: Czego dyrektor może wymagać od nauczycieli?

Koniecznie trzeba posłuchać Marty Florkiewicz-Borkowskiej opowiadającej o emocjach w szkole i o tym, jak budować głębokie relacje z uczniami. Zazwyczaj emocje i głębokie relacje z uczniami nie są na pierwszym miejscu wśród nauczycieli, którzy skupiają się na realizacji programu nauczania, ale nie możemy o nich zapominać, jeśli chcemy dobrze wychowywać dzieci i młodzież. „Trzeba dać uczniom przestrzeń do mówienia o sobie, o tym, co czuje i jak się czuje” – przekonuje Marta Florkiewicz-Borkowska. Zobacz: Emocje w szkole są ważne.

W oświatowej rzeczywistości funkcjonuje wiele mitów. Co do zasady mity nie są do końca takie złe – są one uproszczeniami dość złożonej rzeczywistości, dzięki czemu nasze umysły są w stanie ją szybciej zrozumieć (albo przynajmniej zorientować się, o co chodzi). Kiedy jednak uproszczenia są zbyt daleko idące lub upraszczamy te uproszczenia – zaczynają się kłopoty z pojmowaniem z sensem otaczającego nas świata. Jarosław Pytlak podjął się omówienia najważniejszych mitów oświatowych. Warto poczytać: poglądy zbyt rzadko (w szkole) kwestionowane – część 1, część 2, część 3.

Recepta na dobrą szkołę jest bardzo prosta. Podawał ją już Freinet w swoich pracach - trzeba "tylko" wyzwolić w dziecku poczucie ciekawości do poznawania świata, tak aby dziecko samo szukało odpowiedzi na pytania, tworzyło eksperymenty i doświadczenia. Jak to zrobić – podpowiada Marzena Kędra z Publicznej Szkoły Podstawowej COGITO w Poznaniu. Zobacz: Sprawdzone pomysły na dobrą szkołę.

Uczeń powinien otrzymywać od nauczyciela precyzyjną informację zwrotną – co zrobił dobrze, co zrobił źle, co może poprawić itp. Zazwyczaj brakuje na to czasu i załatwiamy sprawę stopniem. Aby informacja zwrotna była przez ucznia wykorzystana z pożytkiem dla jego uczenia się powinna odnosić się do wcześniej ustalonych i znanych uczniom kryteriów sukcesu oraz do pracy ucznia, a nie jego osoby. Pisała o tym Danuta Sterna – zobacz: Korzystna dla ucznia informacja zwrotna.

Oczywiście to tylko wybór - na stronie głównej znajdą Państwo znacznie więcej ciekawych opracowań. Zapraszamy do lektury!

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie