Sidebar

08
Cz, Maj

Początek końca debaty oświatowej

Fot. Elżbieta Tołwińska-Królikowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ostatnia prosta debaty edukacyjnej A.D. 2016. Fundacja Przestrzeń dla Edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego i ruch społeczny Obywatele dla Edukacji zaprezentowały 20 czerwca br. „Raport Obywatelski”, który miał być podsumowaniem tego, co działo się w debacie edukacyjnej w ostatnim półroczu. W spotkaniu, w siedzibie ZNP, wzięła udział także Minister Anna Zalewska, która starała się przekonać uczestników do prowadzonych przez resort edukacji działań. Kilka dni wcześniej stanowisko wobec proponowanych zmian w systemie oświaty zajęło także Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty OSKKO. A w Toruniu tymczasem... zapewniono już pełne poparcie dla proponowanych przez MEN zmian.

Na poniedziałkowym spotkaniu Minister Zalewska streściła stanowisko MEN wobec potrzeb edukacyjnych, między innymi obiecując, że na konferencji w Toruniu nastąpi „odsłonięcie” planu przebudowy systemu edukacji, który jest przecież od dawna postulowany przez środowiska oświatowe. Widoczny jest wyraźny rozdźwięk między punktem widzenia MEN a punktem widzenia organizacji oświatowych, obywatelskich i edukacyjnych. W odpowiedzi, w ramach „Raportu obywatelskiego”, szefowa MEN usłyszała zastrzeżenia do procedury debaty „Uczeń-Rodzic-Nauczyciel”, którą ministerstwo początkowo nazwało szumnie „konsultacjami społecznymi”, choć nimi nie są. O tym, czym są konsultacje społeczne opowiedziała Iga Kazimierczyk z Fundacji Przestrzeń dla Edukacji, a o źle zorganizowanych debatach (a w zasadzie nie debatach, tylko „nieformalnych spotkaniach przy kawie i ciasteczkach”) informowali ich bezpośredni uczestnicy, także eksperci MEN uczestniczący w tychże debatach.

Zofia Grudzińska z ruchu społecznego Obywatele dla Edukacji przypomniała jej też, że zorganizowana przez MEN „debata” nie jest pierwszym tego rodzaju społecznym wydarzeniem, gdyż w debacie w 2015 roku w ramach przygotowań do III Kongresu Edukacji i samego Kongresu wzięło udział blisko 2000 uczestników (m.in. nauczycieli i rodziców, ale też uczniów, których zabrakło w tegorocznych spotkaniach firmowanych przez MEN) i że realizując proces obywatelskiej polityki edukacyjnej wypracowano „Porozumienie dla Edukacji”, obszerny spis postulatów dotyczących systemu edukacji. Niestety nowe władze MEN nie były zainteresowane połączeniem różnych punktów widzenia na sprawy oświatowe. Elżbieta Tołwińska-Królikowska przedstawiła podsumowanie działalności organizacji pozarządowych, pracujących w interesie polskiej edukacji. Miały szansę wypowiadać się osoby, które wcześniej zgłosiły taką chęć; był też czas na wystąpienia z sali – nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy wyższych uczelni. Całe wydarzenie zostało zarejestrowane, można je obejrzeć na stronie www.raportobywatelski.pl (zob. Nagranie).

Stanowisko OSKKO

Zmiany zapowiadane przez MEN budzą niepokój środowisk oświatowych. W związku z zapowiedziami licznych zmian w oświacie, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej (OSKKO) przedstawiło postulaty zebrane wśród dyrektorów, liderów, urzędników oświatowych. Jest to głos istotnej liczby osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem w oświacie (stowarzyszenie zrzesza około 5 000 dyrektorów, liderów, urzędników oświatowych i ma 33 000 zidentyfikowanych korespondentów).

Na stronie http://www.oskko.edu.pl/stanowisko_oskko-czerwiec2016/ można zapoznać się z dokumentem, poruszającym kwestię systemu oświaty (m.in. z kluczowym postulatem „6+3+pełne trzy” i propozycją wprowadzenia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego), statusu nauczyciela i dyrektora, zarządzania wewnątrzszkolnego, nadzoru pedagogicznego, doskonalenia zawodowego nauczycieli i finansowania oświaty.

Tymczasem pełne poparcie już zapewnione (na lata)

27 czerwca w Toruniu na tzw. konferencji podsumowującej Ogólnopolską Debatę o Edukacji Minister Anna Zalewska zaprezentuje kierunki zmian w systemie oświaty na najbliższe lata. Niestety w tym głośno zapowiadanym od dawna spotkaniu będą mogły wziąć udział głównie osoby „zaproszone imiennie przez MEN”. Jak się okazało – MEN przygotowało dwie rejestracje – ta pierwsza właśnie dla osób z listy wewnętrznej MEN, a ta druga kilka dni później – dla ogółu zainteresowanych. Ta druga rejestracja otwarta została 20 czerwca 2016 r. o godzinie 12:00. Ale osoby, które wysłały zgłoszenie o 12.01 już nie dostały zaproszenia na nią ("Przepraszamy, w związku z ograniczoną liczbą miejsc rejestracja została zamknięta")…

Czego możemy się zatem spodziewać? Spodziewamy się „pełnego poparcia dla zmian”, pełnych euforii wybuchów radości i burzy oklasków „imiennie zaproszonych” po wystąpieniach przedstawicieli MEN, a na pytanie Pani Minister „Pomożecie?” - koniecznie odpowiedzi „Pomożemy!”.

Transmisja online z Torunia zapowiedziana została na 27.06 godz. 11.00 na stronie men.gov.pl (w sekcji wideo).

Można powiedzieć, że w najbliższy poniedziałek w Toruniu nastąpi prezentacja Narodowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni Oświatowej, a potem Ministerstwo przystąpi do intensywnego betonowania. Ale nie martwmy się na zapas, w najbliższej pięciolatce na pewno powstanie Nowy Wspaniały System Oświaty i wszyscy będziemy już bardzo szczęśliwi. No i skończy się ta debata oświatowa, która przecież już nuży, bo służy tylko jako zasłona dymna tego, co już dawno postanowione. Tzn. czytaj: debata oświatowa nie będzie już potrzebna, bo przecież zapewnione zostało pełne poparcie społeczne dla zmian: 99,7%! Będzie wreszcie porządek, spokój i nareszcie rozpocznie się w szkołach Prawdziwa Nauka. A nie to, co teraz harce i swawole jakieś... Deja vu?

 

(Źródło: informacja Obywateli dla Edukacji z Raportu Obywatelskiego, informacja OSKKO, opr. red.; fotografia: Elżbieta Tołwińska-Królikowska)

 

Komentarze (10)
This comment was minimized by the moderator on the site
Więc jedźmy do Torunia i powiedzmy, jakiej edukacji potrzebujemy jako rodzice i nauczyciele! Upomnijmy się o autonomię i szeroką ofertę edukacyjną. Pokażmy, że jesteśmy i powiedzmy, jakich zmian potrzebujemy, by móc wprowadzać w naszych szkołach...
Więc jedźmy do Torunia i powiedzmy, jakiej edukacji potrzebujemy jako rodzice i nauczyciele! Upomnijmy się o autonomię i szeroką ofertę edukacyjną. Pokażmy, że jesteśmy i powiedzmy, jakich zmian potrzebujemy, by móc wprowadzać w naszych szkołach innowacje.

Na FB jest wydarzenie poświęcone toruńskiemu spotkaniu. Przed budynkiem Centrum Kulturowo-Kongresowego na Jordankach w Toruniu jest dużo miejsca (sala może pomieścić 1200 osób).

https://www.facebook.com/events/454439048100102/458732337670773/?notif_t=like&notif_id=1466623342396056

Nasze postulaty i oczekiwania możemy przedstawić wewnątrz budynku lub - jeśli nie zostaniemy wpuszczeni - na zewnątrz. Tylko od nas zależy, czy będziemy wysłuchani! Ale najpierw sami musimy chcieć coś zrobić. Na przykład pojechać do Torunia i spotkać się z innymi, którzy też chcieliby otwarcia szkół na świat.
More
Marzena
This comment was minimized by the moderator on the site
Pani Marzen, proszę nie liczyć na rodziców. Dotychczasowy system wypychał ich ze szkoły przez lata i oni dziś nie mają w szkole czego szukać.
Jedyna rzecz do której szkoła (zwykła, systemowa) potrzebuje rodziców to "podpisz zgodę na wyjazd i daj...
Pani Marzen, proszę nie liczyć na rodziców. Dotychczasowy system wypychał ich ze szkoły przez lata i oni dziś nie mają w szkole czego szukać.
Jedyna rzecz do której szkoła (zwykła, systemowa) potrzebuje rodziców to "podpisz zgodę na wyjazd i daj kasę".
Rodzice nie interesują się tym co się dzieje w szkole bo nie wiedzą że mogą i powinni. Ci którzy się interesowali wiedzą, że to nic nie zmienia i odpuścili albo przenieśli swoje dzieci do niepublicznych.
More
m
This comment was minimized by the moderator on the site
Niestety nie jest to do końca prawda logowalam się 12-15 i się udało zakwalifikować . Fakt że parę min później rejestrowalam koleżankę i system przyjął ale dostała negatywna odpowiedz czyżby dlatego że jest z OP???
Barbara
This comment was minimized by the moderator on the site
Oj, to nie dobry sygnał. Bo to potwierdza, że systemem zgłoszeń być może ręcznie sterowano. Dobierano według klucza? Być może to właśnie jakieś potwierdzenie hipotezy...
Marcin Polak
This comment was minimized by the moderator on the site
Przepraszam, a gdzie się podziewał autor powyższego artykułu gdy wprowadzano buble takie jak darmowe podręczniki kompletnie nieprzystosowane do warunków polskich szkół, gimnazja kompletnie wywracające do góry nogami polski system oświaty (wcale...
Przepraszam, a gdzie się podziewał autor powyższego artykułu gdy wprowadzano buble takie jak darmowe podręczniki kompletnie nieprzystosowane do warunków polskich szkół, gimnazja kompletnie wywracające do góry nogami polski system oświaty (wcale wówczas nienajgorszy w porównaniu z dzisiejszym, produkującym 'rozwiązywaczy testów') i setki równie 'udanych' rozwiązań????? Niech zgadnę......radośnie przyklaskiwał????? Jeśli tak, to moze niech się nie wypowiada. A na pewno niech nie podkręca już i tak napiętej atmosfery, bo NIKOMU nie jest to potrzebne. A zalogować się można było, tylko trzeba było CHCIEĆ. Ale po tylu latach klaskania pewnie sprawność w rączkach już nie ta.....
More
n-l
This comment was minimized by the moderator on the site
Także bez problemu zapisałam się na spotkanie w Toruniu. Nie trzeba stwarzać fikcji i szukać sensacji.
Joanna
This comment was minimized by the moderator on the site
Ręce opadają - jak ktoś organicznie nie znosi PiS-u albo Kaczyńskiego - nich sobie napisze odpowiedni transparent i lata po ulicach. Proszę nie przenosić swoich frustracji na tak ważny temat dla CAŁEGO społeczeństwa jak edukacja. Jeśli wiecie co...
Ręce opadają - jak ktoś organicznie nie znosi PiS-u albo Kaczyńskiego - nich sobie napisze odpowiedni transparent i lata po ulicach. Proszę nie przenosić swoich frustracji na tak ważny temat dla CAŁEGO społeczeństwa jak edukacja. Jeśli wiecie co będzie na wystąpieniu w Toruniu, jakie będą efekty koniecznych zmian, to proszę podeślijcie mi też najbliższą 6 w totku. Będę dozgonnie wdzięczny, ba nawet się podzielę.
P.S. Jakie są efekty ostatniej reformy - nie trzeba przewidywać - widoczne są dla mnie codziennie w pracy.
More
Jacek
This comment was minimized by the moderator on the site
Czytam z przerażeniem. Najbardziej lojalni zaczynają wprowadzać przewidywane zmiany, żeby podlizać się władzy - np. praca do 8 lipca i powrót 14 sierpnia. Nieważne, co będziesz robił, masz siedzieć w szkole. Tak ostatnio przesiedziałam parę...
Czytam z przerażeniem. Najbardziej lojalni zaczynają wprowadzać przewidywane zmiany, żeby podlizać się władzy - np. praca do 8 lipca i powrót 14 sierpnia. Nieważne, co będziesz robił, masz siedzieć w szkole. Tak ostatnio przesiedziałam parę godzin, żeby wydrukować świadectwa. Najpierw pilnowanie kolejki, potem walka z drukarką, na koniec drukowanie w domu. Efekt - żaden, ale odbębniłam swoje godziny ku zadowoleniu dyrekcji, że ma takie potulne barany. Najgorsze to bezwolni nauczyciele bez swojego zdania. Może odpuściłabym, gdyby nie moje dzieci, które skazane są na przeżywanie tego koszmaru ze swoimi kiedyś maluchami i odkręcanie chaosu przez lata. Liczę na większą integrację i uświadamianie.
More
Mimek
This comment was minimized by the moderator on the site
Błędy popełnia każdy - przy czym mądry wyciąga wnioski na przyszłość. Ta sama strategia narzucania zmian w oświacie nie zdała egzaminu 10 lat temu. Gimnazja? Jeśli ktoś w nich nie pracuje lub się do nich nie nadaje jako nauczyciel, niech się nie...
Błędy popełnia każdy - przy czym mądry wyciąga wnioski na przyszłość. Ta sama strategia narzucania zmian w oświacie nie zdała egzaminu 10 lat temu. Gimnazja? Jeśli ktoś w nich nie pracuje lub się do nich nie nadaje jako nauczyciel, niech się nie wypowiada. Mam wspaniałe doświadczenia z młodzieżą gimnazjalną i nieciekawe z płaczącymi po kątach nauczycielkami, bez pomysłu nie tylko na lekcje i młodzież, ale także na swoje życie. Dlaczego gimnazja świetnie funkcjonowały w okresie wojennym (tajne) i powojennym? Dlaczego tak dobrze działają w wielu krajach? Skąd nasze światowe sukcesy edukacyjne? Ale proszę się nie martwić - wkrótce 'dobra zmiana' oczyści oświatę z takich 'bubli'.
More
Mimek
This comment was minimized by the moderator on the site
To jest chore. Najbardziej na tej zmianie ucierpią dzieci ale o tym przekonacie się za 3 lata!
Kasia
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie