Czego dyrektor może wymagać od nauczycieli?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dyrektor i nauczyciele w szkole bardzo wiele mogą nauczyć się od… gęsi. Zaskakujące? Kontrowersyjne? Dzikie gęsi lecące w kluczu świetnie ze sobą współpracują. Czy można z ich lotu wyciągnąć jakieś „analogie” do życia szkoły i ciała pedagogicznego? Oj, można!

Maria Czerwińska, dyrektor Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy zachwyciła uczestników konferencji INSPIR@CJE 2016 swoim podejściem do zarządzania szkołą. Posłużyła się faktami z życia gęsi, aby opisać, w jaki sposób, z dużym sukcesem od wielu lat kieruje placówką szkolną i kadrą pedagogiczną. Za kluczowe uznała ustalenie i przepracowanie pięciu obszarów istotnych dla szkoły. Są to: wspólny cel, współpraca, empowerment, motywacja i komunikacja.

Jako dyrektor Maria Czerwińska stara się nie używać w stosunku do swojego zespołu takich zwrotów jak: „to niemożliwe”, „musi Pani/Pan”, „nie wiem” (zastępujące „nie chce mi się”), „proszę chwilkę poczekać” (bez dokładnego określenia czasu) lub nie zaczyna zdania od „nie”. Cztery filary dla niej to: „dyrektorem się bywa, a nauczycielem się jest”, „kto chce rządzić ludźmi, nie powinien ich gnać przed sobą, ale sprawić, aby za nim podążali”, „żadnych rewolucji” i „nie ma nic stałego prócz zmiany”.

Zobaczmy, jakie rady i inspiracje Maria Czerwińska ma dla innych szkół:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie