Czego dyrektor może wymagać od nauczycieli?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dyrektor i nauczyciele w szkole bardzo wiele mogą nauczyć się od… gęsi. Zaskakujące? Kontrowersyjne? Dzikie gęsi lecące w kluczu świetnie ze sobą współpracują. Czy można z ich lotu wyciągnąć jakieś „analogie” do życia szkoły i ciała pedagogicznego? Oj, można!

Maria Czerwińska, dyrektor Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy zachwyciła uczestników konferencji INSPIR@CJE 2016 swoim podejściem do zarządzania szkołą. Posłużyła się faktami z życia gęsi, aby opisać, w jaki sposób, z dużym sukcesem od wielu lat kieruje placówką szkolną i kadrą pedagogiczną. Za kluczowe uznała ustalenie i przepracowanie pięciu obszarów istotnych dla szkoły. Są to: wspólny cel, współpraca, empowerment, motywacja i komunikacja.

Jako dyrektor Maria Czerwińska stara się nie używać w stosunku do swojego zespołu takich zwrotów jak: „to niemożliwe”, „musi Pani/Pan”, „nie wiem” (zastępujące „nie chce mi się”), „proszę chwilkę poczekać” (bez dokładnego określenia czasu) lub nie zaczyna zdania od „nie”. Cztery filary dla niej to: „dyrektorem się bywa, a nauczycielem się jest”, „kto chce rządzić ludźmi, nie powinien ich gnać przed sobą, ale sprawić, aby za nim podążali”, „żadnych rewolucji” i „nie ma nic stałego prócz zmiany”.

Zobaczmy, jakie rady i inspiracje Maria Czerwińska ma dla innych szkół:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie