społeczeństwo informacyjneOrganizacje pozarządowe apelują do rządu o podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie pogłębiającej się luki cyfrowej. Z badań CBOS wynika, że nawet i 13 milionów Polaków nie potrafi korzystać z Internetu, dokonywać e-płatności, komunikować się elektronicznie z innymi osobami i instytucjami, a wręcz nie dostrzega w tym dla siebie żadnych korzyści.
 

edukacja przez życieW Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone umiejętności z zakresu finansów osobistych.
 

Edukacja konsumenckaŚwiadomy konsument finansowy to osoba, która potrafi uniknąć kłopotów finansowych związanych z błędnymi decyzjami. Taka, która czyta zapisy umowy przed jej podpisaniem. Potrafi unikać problemów, które mogłyby wynikać z pochopnych decyzji. Zakupy świadomego konsumenta finansowego są przemyślane i mieszczą się w budżecie. Chodzący ideał? Niekoniecznie.
 

Edukacja konsumenckaTrwa gorączka świątecznych zakupów. Jak to zwykle bywa, nie wszyscy otrzymają wymarzone upominki, a w przypadku dzieci i młodzieży, niewielu otrzyma prezenty, które będą ich rozwijały. Kupujemy często w pośpiechu, bez głębszej refleksji, czy ktoś czegoś potrzebuje, czy nie. No i dochodzi do tego reklama i promocja, które nieźle mieszają nam w głowach. I w portfelach.
 

Edukacja konsumenckaEdukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
 

Edukacja konsumenckaW wielu krajach świata toczy się debata na temat obowiązkowych zajęć z edukacji finansowej w szkołach średnich. Decyzję podjęły już władze oświatowe kanadyjskiej prowincji Ontario, a podobnym projektem zajmuje się też rząd brytyjski. Prawdopodobnie badanie umiejętności finansowych uczniów będzie elementem najbliższej edycji badań PISA prowadzonych przez OECD.
 

Wydawałoby się, że edukacja finansowa w Polsce to temat, który pojawił się dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Tymczasem już w latach 30-tych minionego wieku państwo aktywnie i oryginalnie zachęcało Polaków do oszczędzania, wykorzystując do tego celu wiele form promocyjnych i reklamowych, które również i dziś spotykamy na ulicach i w publikacjach.PHOTO: SXC.HU

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie