Sidebar

29
N, Cze

Pogarsza się sprawność fizyczna dzieci i młodzieży

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od lat 90. XX wieku pogarsza się sprawność fizyczna polskich dzieci i młodzieży – wynika z badań, prowadzonych od kilkudziesięciu lat na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Kierujący ostatnią fazą badań dr Janusz Dobosz z warszawskiej AWF zwrócił uwagę, że jeśli tendencje zaobserwowane w badaniu się utrzymają, to odsetek dzieci o słabej lub bardzo słabej sprawności fizycznej niedługo może przekroczyć 60 proc.

Dr Dobosz podkreślił, że sprawność fizyczna w badanych grupach wiekowych początkowo poprawiała się, zwłaszcza w latach 1979-89. „Natomiast ostatnie wyniki wskazują na zahamowanie i wygaszenie tego trendu, a dekada 1999-2009 przywróciła (...) totalne obniżenie się sprawności fizycznej dzieci i młodzieży” – zaznaczył.

Wyniki w różnych testach sprawnościowych stopniowo pogarszały się od lat 90., w większym stopniu wśród chłopców. Przykładem takiego testu jest próba siadu z leżenia w ciągu 30 sekund, ale też próba skoku w dal z miejsca czy biegu na 50 metrów. W wielu testach poziom sprawności fizycznej jest obecnie niższy niż w roku 1979, w okresie szczytu kryzysu ekonomicznego w Polsce.

„Bardzo negatywnym zjawiskiem jest to, iż największe pogorszenie rezultatów obserwujemy wśród najmłodszych dzieci. (...) To są te roczniki, które rodziły się na przełomie wieków i na początku XXI wieku” - powiedział dr Dobosz.

Od 1979 r. zarówno wzrost, jak i masa ciała dziewcząt i chłopców rosły, co miało związek z poprawą warunków życia. Jednak w ostatniej dekadzie w przypadku wzrostu doszło do zahamowania tego trendu. Jednocześnie, przez cały okres badań rosła masa ciała badanych dzieci.

"Lepiej w tych badaniach wypadają dziewczęta, które – w związku z modelem sylwetki rozpowszechnionym we współczesnej kulturze – od ok. 14-15 roku życia zaczynają one bardziej dbać o masę ciała" - zauważa dr Dobosz.

Prof. Jadwiga Charzewska z AWF oraz Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie zwróciła uwagę, że wnioski te korelują z wynikami innych badań na temat otyłości wśród dzieci i młodzieży w naszym kraju. Na przykład, badanie wykonane w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wykazało, że wśród 11-12-letnich chłopców w Polsce aż 28 proc. ma nadmierną masę ciała.

To daje nam trzecie miejsce w Europie - po Grecji i Słowenii. Nadwagę lub otyłość ma 22 proc. dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. „Sytuacja jest naprawdę groźna” – mówi prof. Charzewska.

Dane do badań były zbierane w latach 1979-2009 wśród polskich dziewcząt i chłopców w wieku od 7 do 19 lat. Łącznie objęto nimi blisko 600 tys. uczniów.

***

Wyniki badania nie są optymistyczne, więc warto byłoby zapytać o przyczyny i poszukać pomysłów na odwrócenie trendu. Wiadomo, źle, bo niezdrowe odżywianie (tolerowane przez rodziców zresztą). Tradycyjnie zapewne dostanie się telewizorom i komputerom, bo sprzyjają trybowi siedząco-konsumpcyjnemu. Pewnie oberwą też smartfony i tablety, chociaż te jednak częściej wychodzą ze swoimi właścicielami… na spacery. Kultura obrazkowa nas obezwładnia przed małymi i dużymi ekranami. Ale z drugiej strony czy szkoła też nie jest „winna”? Tyle godzin w ławkach… i tak zwany WF na korytarzach szkolnych… Większość szkół ma doskonałe możliwości organizacji zajęć w terenie, ale z nich nie korzysta… Bo podstawa programowa, bo tamto... Dotychczasowe pomysły na walkę z otyłością i nadwagą dzieci i młodzieży nie okazały się skuteczne. Czy możemy znaleźć lepsze rozwiązania?

 

(Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP, opr. red.)

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Ten stan zauważa większość a szkoła jest miejscem gdzie to widać najbardziej. Ćwiczy coraz mniej uczniów szczególnie klas ponadgimnazjalnych. Warto wymienić parę przyczyn, które podaje młodzież w badaniach przeprowadzonych przez nauczycieli w...
Ten stan zauważa większość a szkoła jest miejscem gdzie to widać najbardziej. Ćwiczy coraz mniej uczniów szczególnie klas ponadgimnazjalnych. Warto wymienić parę przyczyn, które podaje młodzież w badaniach przeprowadzonych przez nauczycieli w mojej szkole. Wszystkie podawane powody mają podłoże psychiczne i społeczne. Generalnie na pierwszym miejscu plasuje się obawa przed oceną kolegów dotycząca wyglądu i zakładanego stroju. Następnie ogólna niesprawność ujawniająca się od razu przy najprostszych ćwiczeniach. Dla dziewcząt dość istotne jest zachowanie w dobrym stanie makijażu i pomalowanych kunsztownie paznokci tj. każdy inny albo w kwiatki z dużą ilością brokatu. Czyż z taką sztuką można ćwiczyć ? Poza tym już z bardziej poważnych argumentów jawi się zły stan zdrowia i związana z tym apatia,ospałość i nieporadność co znów podlega krytyce kolegów. Podawano również powody dotyczące kłopotów w rodzinie jak kłótnie, rozwody, choroby, które odbierają ochotę na uprawianie sportu czy zwykłą aktywność. Warto zastanowić się zatem nad wprowadzeniem zajęć psychologicznych i społecznych gdyż te zmienią świadomość młodzieży, usuną być może bariery psychiczne, poprawią stan emocjonalny i z pewnością zmienią perspektywę postrzegania zajęć sportowych a może nawet staną się modne. To dopiero byłby przełom... Alex
More
Alex
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie