Jedna z tez głoszonych przez ekspertów od technologii edukacyjnych
brzmi: tradycyjne komputery to przeszłość. Wkrótce każdy uczeń
będzie miał własny kieszonkowy mini-komputer, towarzyszący mu na co
dzień, także w szkole. Widok powolnego i słabo
oprogramowanego "pudła" komputera stacjonarnego w pracowni szkolnej, będzie budził co najmniej mieszane uczucia.
Dzieci Faceboga
Miesięcznik Fokus ma niezwykłą wartość w popularyzowaniu akademickiej wiedzy i ciekawych wyników naukowych badań. W numerze 2/2011 Joanna Nikodemska pod prowokacyjnym tytułem: „Jak nas psuje Facebóg?” przedstawia fenomen najbardziej popularnego portalu społecznościowego. Z jednej strony mówi o zagrożeniach, z drugiej o potencjale, który w sobie kryje.
Mało czytamy książek, także tych elektronicznych
Przynajmniej jednokrotny kontakt z książką w ciągu ostatniego roku
zadeklarowało 44% badanych Polaków, czyli o 6% więcej niż w
2008 roku. Nie oznacza to wcale, że przeczytaliśmy więcej książek. „Może to być efekt rozszerzenia w badaniu kategorii książek o
albumy i poradniki" - studzi radość Tomasz Makowski z Biblioteki
Narodowej.
Horyzonty edukacji 2011: technologie, które trzeba obserwować
Technologie mają olbrzymią siłę oddziaływania na procesy edukacyjne.
Zazwyczaj wkraczają do szkół przez "kuchenne" drzwi, przez pojedynczych użytkowników,
eksperymentujących z procesem uczenia. Systemy edukacji
są zwykle mocno opóźnione, gdy chodzi o wykorzystanie najnowszej
technologii do podnoszenia efektywności i jakości usług edukacyjnych.
Mądre wychowanie może chronić przed depresją
W Polsce na depresję cierpi nawet półtora miliona osób. Niewielu z nas wie, że profilaktyka tej choroby zaczyna się od dziecka - dzięki mądremu wychowaniu ludzie łatwiej radzą sobie z depresją. Publikujemy fragmenty rozmowy z dr Ewą Woydyłło, psychologiem uzależnień, odbytej przy okazji VI Ogólnopolskiego Dnia Walki Depresją.
Dlaczego ważna jest dziś dydaktyka?
Niedawno ukazała się nowa książka PSNT pod red. dr Leszka Pawelskiego
pt. "Nie ma alternatywy dla dydaktyki". Podejmuje szereg istotnych
problemów współczesnej szkoły. Wskazuje na ogromną rolę dydaktyki
warunkującej jakość i poziom edukacji. W jej treści widać troskę o
lepszą jakość szkolnego kształcenia. Warto przeczytać!
O edukacji przestrzennej
„Każdy ma prawo do pięknego krajobrazu, życia w zdrowym środowisku i
harmonijnym otoczeniu” – tak zaczyna się Karta Drahimska opracowana
przez uczestników warsztatów „Potyczki z architekturą”, która jest
wyrazem nowej świadomości budzonej w młodym pokoleniu przez środowiska
promujące w Polsce edukację przestrzenną.
Ostatnie komentarze