Dyskusja o tym, czy warto wprowadzać podręczniki w wersji elektronicznej, jest dziś o tyle bezprzedmiotowa, że wyprą one papierowe tak czy siak. To naturalna konsekwencja rozwoju technologii i nowych możliwości. Cyfrowa rewolucja stała się „oczywistą oczywistością” i niech nikomu nie wydaje się, że jest to proces zamknięty. Rewolucja dopiero się zaczyna.fot. Fotolia.com

Jednym z narzędzi stosunkowo mało jeszcze popularnym w Polsce jest e-portfolio. Współcześnie rozumiane jest jako zamieszczony w sieci, wizualny zbiór dokonań, doświadczeń i osiągnięć, służący do profesjonalnego zaprezentowania się przed potencjalnym pracodawcą. To niewątpliwie ważna funkcja tego nowoczesnego i coraz bardziej popularnego narzędzia. Ale nie jedyna. E-portfolio może pełnić jeszcze inną rolę, ważną szczególnie dla rozwijania kompetencji uczenia się.fot. Fotolia.com

Podstawa programowa dla I i II etapu edukacji zawiera zapisy, że nauczyciel powinien organizować zajęcia w taki sposób, by uczniowie mieli możliwość zdobywania umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi na różnych przedmiotach. Często nauczycielom wydaje się, że jest to bardzo skomplikowane, wymaga specjalnych zabiegów i stworzenia jakichś niewiarygodnych warunków, by sprostać temu zadaniu. Nauczyciele myślą, że takie zajęcia muszą odbywać się w pracowni komputerowej, albo każdy uczeń powinien dysponować własnym sprzętem, że praca z komputerem, laptopem, czy tabletem ma trwać całe 45 minut.fot. Fotolia.com

Edukacja ma swoje ograniczenia, a jednym z nich coraz bardziej widoczne zjawisko makdonaldyzacji ze swoimi atrybutami. Pojęcie powstało w latach 60-tych XX wieku. Dziś jego przejawy zaobserwować można w działaniach oświatowych decydentów. To jedna z groźnych wad naszego systemu edukacji.fot. sxc.hu

Nusskern to po niemiecku jądro lub ziarno orzecha. Tytuł wymyślili sami autorzy zgromadzonych tu wypowiedzi. „Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych“ to kolejny e-book z serii Think! na temat nauczania języków obcych w Polsce, kolejna pozycja mówiąca otwarcie o doświadczeniach szkolnych. Oczywiście są to doświadczenia jednostkowe. Można i nawet należy je porównać z własną praktyką.fot. Gimnazjum nr 3 w Gliwicach

Wyobraźmy sobie, że pasja i wiedza mogą dać początek pomysłowi, który odmieni świat. 12 lutego br. wystartowała czwarta edycja globalnego konkursu Google Science Fair, skierowanego do młodych naukowców w wieku 13-18 lat z całego świata. W poprzednich latach autorzy aż trzech projektów z Polski znalaźli sie wśród 90 regionalnych finalistów.fot. Google

Czy nasi czytelnicy wiedzą, gdzie w Europie powstaje najlepsza treść edukacyjna przeznaczona dla dzieci? Może w Polsce? Otóż tak! Wideoblog prowadzony przez Katarzynę Krywult i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Bestwinie zdobył właśnie jedną z głównych nagród w ogólnoeuropejskim konkursie The European Award for Best Content for Kids. Zwycięzców na wręczenie nagród zaproszono do Brukseli.fot. http://instrukcjaobslugijezykapolskiego.blogspot.com/

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie