Lee Hsien Loong jest synem cieszącego się najwyższym szacunkiem założyciela Singapuru Lee Kuana Yeva. Od 11 lat jest też premierem rządu Singapuru i stoi na czele Partii Akcji Ludowej, która właśnie po raz kolejny zdecydowanie wygrała wybory parlamentarne. Kilka lat temu jednak poważnie naraził się obywatelom i wywołał burzę komentarzy i dyskusji. Premier wypowiedział się na temat edukacji. Nie tyle “wypowiedział się”, co powiedział rodzicom, co myśli.
Nauczyciel naprawia świat
Jakub Niewiński został laureatem Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, która jest przyznawana jest nauczycielom i nauczycielkom uczącym w duchu tolerancji, otwartości i równości. Nagrodę od dziewięciu lat przyznają Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu.
Uwolnij się od zachcianek
Dzisiaj ostatni dzień października, czyli Światowy Dzień Oszczędzania – warto zatem na chwilę zatrzymać się i zastanowić, czy z naszym budżetem domowym jest wszystko w porządku, czy nie wydajemy zbyt wiele na rzeczy mało istotne oraz czy w ogóle coś oszczędzamy! Niewiele osób jest świadomych tego, że w Europie święto to obchodzone jest już od 1924 roku.
Czy rzeczywiście studentów jest mniej?
Coraz częściej można słyszeć o mniejszej liczbie studentów na polskich uczelniach, o dziurze demograficznej, która pustoszy sale wykładowe i sprawia kłopoty finansowe wielu uczelniom. Ale napiszę przewrotnie - studentów wcale nie jest mniej, może nawet więcej. I postaram się to uzasadnić.
Sztuka w szkole
Edukacja i sztuka muszą się wzajemnie przenikać i uzupełniać. Uprzejmie zapraszamy do udziału w kolejnej konferencji z cyklu „Sztuka edukacji”, tym razem pt. „Sztuka w szkole. Konieczności, możliwości, potrzeby”, mającej na celu refleksję nad rolą sztuki w edukacji szkolnej. Poprzednie spotkania odbyły się w Galerii Arsenał w Białymstoku i Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.
Widoczne uczenie się dla nauczycieli
Czy można wyciągnąć ciekawe i wspólne wnioski z badań na temat uczenia się, które podejmowane są w różnych krajach świata, w różnych warunkach i różnych kulturach? Na rynku edukacyjnym ukazała się książka prof. Johna Hattiego pt. „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”, która stanowi syntezę wyników ponad 900 badań na przestrzeni 15 lat, obejmujących miliony uczniów na całym świecie. Co faktycznie poprawia uczenie się w szkole?
O prestiżu zawodu nauczyciela
Jak kształtuje się pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli na rynku pracy i w odczuciu społecznym? Jaki jest popyt na usługi nauczycieli i jak oceniane są ich kompetencje? Jakie znaczenie dla pozycji społeczno-zawodowej nauczycieli ma ustawa Karta Nauczyciela oraz działalność związków zawodowych? Jakie czynniki w opinii nauczycieli budują, a jakie obniżają prestiż zawodu nauczyciela? Prezentujemy wybrane wyniki badania jakościowego, które realizowane było przez Instytut Badań Edukacyjnych.