Ilekroć słyszę rozmaite postulaty pod adresem współczesnej polskiej szkoły, tylekroć przychodzi mi na myśl fraza, która zawarłem w tytule tego artykułu. Oczywiście społeczna presja na zmiany jest niezbędna, bez niej ryzykujemy pozostanie na wieki wieków w epoce pedagogiki łupanej, ale doprawdy, niektóre tematy budzą już tylko moje znużenie. Należy do nich kwestia lektur szkolnych i w ogóle roli szkoły w promowaniu czytania książek. W swoim czasie poświeciłem temu artykuł w papierowej wersji „Wokół szkoły” ("O lekturach szkolnych inaczej", nr 3/2014), którego konkluzja była taka, że regres czytelnictwa jest w największym stopniu oczywistym następstwem pojawienia się innych źródeł rozrywki, wiedzy oraz sposobów spędzania czasu. I żadne zaklęcia, ani obarczanie winą szkoły tego stanu rzeczy nie odmienią.
Działania wodne
Już za kilka dni, 22 marca, obchodzimy Światowy Dzień Wody. Szkolne działania w tym roku będą wyjątkowe i niezapomniane! A to dzięki temu, że Zespół Edukacji PAH przygotował dwie gry edukacyjne, które całkowicie zmienią spojrzenie uczniów na wodę!
Edukacja ekonomiczna społeczeństwa - stare i nowe wyzwania
Okazją do rozmów na temat poziomu wiedzy finansowej i postaw przedsiębiorczych Polaków był II Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, który zorganizowany został wczoraj w Warszawie. Jest to największe w kraju forum dyskusji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za edukację ekonomiczną. Podobnie jak w roku ubiegłym, odbywało się w ramach Europejskiego Tygodnia Pieniądza.
Otwarta edukacja to nie tylko zasoby
Szkoły i edukacja zmieniają się niezależnie od reform całego systemu oświaty. Zmieniają je nauczyciele i nauczycielki oraz ich uczniowie Obie grupy mają dziś łatwy dostęp do wiedzy, między innymi dzięki wszechobecnemu internetowi. Nauka - tak dziś potrzebnych - współpracy, kreatywności, ale również obsługi coraz to nowszych technologii nie mieści się już w ramach podstaw programowych czy kilku podręczników. Wymaga więcej zwinności (agilty), jak określiliby to programiści. Jak radzą sobie z tym nauczyciele i nauczycielki w Polsce?
Wielkanocna gra ze spinnerem
Utrwalanie symboli wielkanocnych, poszerzanie słownictwa związanego z nadchodzącymi świętami może być nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim kreatywne i atrakcyjne dla uczniów. Jak to zrobić? Warto wykorzystać w tym celu ulubiony gadżet dzieci w młodszych klasach, czyli spinnery.
Homo Multitaskus
Zaczął się Tydzień Mózgu (12-16 marca), w ramach którego w całym kraju prowadzonych będzie wiele ciekawych spotkań i dyskusji. W związku z tym wydarzeniem chcieliśmy zwrócić uwagę na dość powszechne zjawisko tzw. multitaskingu. Jak się okazuje, mimo wybitnych zdolności analitycznych nie radzimy sobie ze zmiennością i złożonością świata. Nasze umysły nie nadążają za rozwojem nowych technologii. Wielozadaniowość, której się od nas wymaga, jest mitem. O tym, czy Homo Multitaskus przetrwa mówi dr Konrad Maj, psycholog z Uniwersytetu SWPS.
Korelacja międzyprzedmiotowa
Kolejny „kąsek” balonowy to korelacja międzyprzedmiotowa. Ten balon towarzyszy mi w całej mojej karierze nauczania. Zawsze wspominano o tej potrzebie. To jest niezbędny warunek, żeby nauka miała sens – musi być ze sobą powiązana.