Wspólna zabawa sprawia, że rodziny są szczęśliwsze, ich członkowie stają się sobie bliżsi i są mniej zestresowani, a mimo to ponad jedna trzecia respondentów (38%) przyznaje, że trudno im znaleźć czas na zabawę ze względu na napięty harmonogram zajęć, zarówno rodziców, jaki i dzieci - wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Grupę LEGO.
Protest nauczycieli (okiem Gałczyńskiego)
Debata na temat możliwych form protestu nauczycieli budzi moją najszczerszą frustrację. Chciałbym o tym napisać rzeczowo, o poruszaniu się w zaklętym kręgu pomysłów: strajku, w którego powszechność nikt nie wierzy, i "lewych" zwolnień lekarskich podczas egzaminów, które budzą wątpliwości natury etycznej, a w razie sukcesu wcale nie gwarantują podwyżek, za to zapewniają niechybną wrogość szerokich rzesz rodziców. Ale to jeszcze nie dzisiaj. Chwilowo proponuję spojrzeć na temat okiem mojego ulubionego poety, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. A zatem...
Czy mało liczne klasy są lepsze?
Odpowiedź twierdząca wydaje się oczywista. Przekonani są o tym nauczyciele i rodzice. Nauczyciele wolą uczyć mniejsze klasy, bo mają więcej czasu dla indywidualnych uczniów, rodzice wybierają dla dzieci szkoły prywatne, bo z reguły maja mniejsze klasy. Przyjęło się sądzić, że najlepsza liczba uczniów w klasie to około 16, tak jak mała grupa warsztatowa.
Dziesięć blokad w pracy nauczyciela
Jakość edukacji zależy od nauczycieli. To truizm. Wymaga się od tej grupy zawodowej bardzo dużo. Jednocześnie nauczyciele na swojej drodze napotykają wiele przeszkód i blokach, utrudniających realizowanie zadań. Coraz częściej słyszę o rezygnacjach, odejściach ze szkoły. Jakie są tego przyczyny? Z moich rozmów z nauczycielami oraz obserwacji poczynionych w szkołach wyłoniła się mapa wyzwań, z jakimi się mierzą. Oto kilka najbardziej charakterystycznych.
Sto lat po Wielkiej Wojnie
Rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę zbiega się w sposób naturalny z rocznicą zakończenia Pierwszej Wojny Światowej. Koniec Wielkiej Wojny położył kres nie tylko długotrwałym, bezsensownym walkom, które przyczyniły się do śmierci wielu milionów osób. Był także początkiem przełomowych przemian, które na trwałe odmieniły Europę. Ten moment historii także wart jest głębokiej refleksji w szkołach – w tym celu Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego przygotowała specjalny pakiet materiałów edukacyjnych.
Jak zostać Asem Internetu?
Rozsądek, uważność, siła, życzliwości i odwaga - to główne wartości bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, które autorzy programu Asy Internetu chcą wzmocnić u dzieci w wieku 6-12 lat. W ramach projektu ruszyły pierwsze szkolenia nauczycieli, a już niebawem do polskich podstawówek trafi zestaw pomysłów na zajęcia, które nauczyciele będą mogli wykorzystać na lekcjach różnych przedmiotów.
Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania
We wrześniu 2019 roku do szkół średnich wkracza reforma oświatowa. Od tego momentu będą obowiązywać 4-letnie licea i 5-letnie szkoły branżowe. Do szkół średnich wkroczy podwójny rocznik absolwentów 3-letniego gimnazjum i nowych 8-letnich szkół podstawowych. Nowy system nauczania, nowe podstawy programowe, wysokie wymagania przedmiotowe, nowa matura to nie powrót do starego systemu, a zderzenie się z nową rzeczywistością szkolną. Jak się w niej odnaleźć? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.