Coraz więcej dzieci z terenów wiejskich uczęszcza do szkół zlokalizowanych poza swoim miejscem zamieszkania. Rekordzistką jest gmina Koszarawa.
Zainspiruj się! Jak przeprowadzić ciekawe projekty w szkole?
Fundacja Uniwersytet Dzieci tworzy bezpłatne projekty edukacyjne dla nauczycieli klas I-III oraz IV-VIII. Na rok szkolny 2019/20 powstało 13 projektów edukacyjnych, które są zgodne z podstawą programową. Od 27 br sierpnia trwają zapisy do tych projektów.
Depresja u nastolatka: czy to jeszcze bunt, czy już choroba?
Depresja jest chorobą, która dotyczy ok. 5-10% procent populacji. Najnowsze dane publikowane przez Eurostat (urząd statystyczny UE) donoszą, że wśród osób poniżej 25. roku życia, 1,2% ankietowanych w Polsce opisuje u siebie przewlekłe objawy depresji. W różnych krajach Europy odsetek ten wynosi od 0,4 do 21,7%, co można przypisać między innymi różnicom w świadomości społecznej na temat tej choroby.
Zadajesz z sensem? Jeszcze raz o pracach domowych
Zadawać czy nie zadawać? - oto jest pytanie! - można by rzec parafrazując słowa mistrza. Człowiek lubi dychotomię - biały czy czarny, ciepły czy zimny, prawdziwy czy fałszywy? Niewiele jest jednak zjawisk, które można podzielić w ten sposób i zadawanie zdecydowanie należy do tego podzbioru. Prawidłowe pytanie brzmi: czy? komu? Ile? I dlaczego? zadawać.
Droga do sukcesu (inspiracje korczakowskie)
(...) Rozdwoić się – być aktorem i widzem. Obok pracy i bieżących przykrych odczuwań musi młody wychowawca rozumieć, że się przygotowuje do przyszłej pracy, że zdobywa na przyszłość, że się hartuje i rośnie. […] Zbyt wiele chcieć od razu – to zmęczyć się zbyt prędko […] – to gniewać się i na siebie, i na dzieci.
W poszukiwaniu mistrza
Andreas Schleicher swoją książkę o światowych systemach szkolnych na miarę XXI wieku opatrzył wymowną dedykacją. To rodzaj hołdu złożonego wszystkim, którzy w swojej codziennej pracy towarzyszą uczniom w ich rozwoju - w stawaniu się samodzielnymi, dojrzałymi i odpowiedzialnymi osobami.
Wyzwanie na nowy rok szkolny
Nowy rok szkolny jest szansą na nowe rozdanie. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości.