Czytanie dzieciom – kapitał na całe życie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy zaszczepić u dzieci potrzebę i radość czytania, trzeba zrobić wszystko, by uwielbiały książki i znajdowały w nich sens. Dzieje się tak, gdy ktoś im czyta, ponieważ wtedy łatwiej rozumieją lub domyślają się znaczenia słów z kontekstu i mają kogo zapytać, gdy coś jest niejasne. Wspólne czytanie wpływa pozytywnie na rozwój dziecka w wielu aspektach, dlatego warto je praktykować zarówno w domu, jak i w szkole.

Nauka kontra rozrywka

Amerykański ekspert w dziedzinie czytania dzieciom, Jim Trelease, napisał w jednej ze swoich książek: Gdyby czytanie dzieciom wymagało specjalnego wykształcenia, drogiego sprzętu i gdyby dzieci go nienawidziły – byłoby obecne w każdej szkole i w każdej klasie. Czytanie na głos jednak jest proste i tanie, a dzieci je uwielbiają, dlaczego więc tak trudno do niego przekonać nauczycieli i rodziców? Czy można to zmienić?. Według Treleasea istnieje przekonanie, że czytanie przez dorosłych to dla dzieci zwykła rozrywka, która zabiera czas na naukę i inne ważne aktywności. Można, ewentualnie, czytać uczniom dla przyjemności przed zajęciami, na przerwie, w świetlicy, ale nie na lekcjach, nie kosztem nauki.

Rodzice mają na temat czytania dzieciom podobne zdanie: jeśli to zwykła rozrywka, można ją zapewnić bez angażowania własnego czasu, sadzając pociechy przed ekranem telewizora, tabletu lub smartfona.

Takie przekonanie panuje w wielu krajach, także w Polsce, a  jednocześnie wybrzmiewa głośny lament nad upadkiem czytelnictwa. Nasuwa się pytanie: dlaczego zapominamy o korzyściach płynących z czytania książek zarówno w sferze intelektualnej, emocjonalnej jaki i społecznej?

Zalety czytania dzieciom

Mimo, że czytanie traci na popularności, nadal cieszy się uznaniem. I słusznie, gdyż wpływa korzystnie na wiele umiejętności.

Czytanie wspiera rozwój:

  • umiejętności lingwistycznych – książki wprowadzają nowe zwroty, co wzbogaca zasób słownictwa czytającego. Im więcej czytamy, tym łatwiej i precyzyjniej możemy wyrażać swoje myśli i uczucia;
  • kompetencji emocjonalnych – książki pozwalają zanurzyć się w różnorodnych emocjach i doświadczeniach bohaterów, co pomaga lepiej zrozumieć niełatwy świat odczuć i lepiej radzić sobie z własnymi uczuciami;
  • świadomości kulturowej i społecznej – książki przybliżają nam różnorodność kultur, obyczajów oraz społecznych i historycznych kontekstów, co poszerza nasze horyzonty i zwiększa empatię;
  • wyobraźni – tworzące się w umyśle czytającego obrazy, dźwięki, idee i doświadczenia zainspirowane książką są niezwykle przydatne w życiu dla wspierania takich kompetencji jak: kreatywność, planowanie przyszłości czy rozumienie abstrakcyjnych pojęć;
  • umiejętności komunikacyjnych – czytanie literatury różnych gatunków i pochodzących z różnych epok poszerza zakres komunikowania się na różnych płaszczyznach i udoskonala styl pisania;
  • krytycznego myślenia  – dzięki czytaniu książek i późniejszej analizie jej treści, weryfikowaniu faktów i rozważaniu różnych punktów widzenia, uczymy się wyciągać wnioski i podejmować przemyślane decyzje;
  • pamięci krótkotrwałej i długotrwałej – czytając, zapamiętujemy bohaterów książek, wątki fabuły, szczegóły powiązań zdarzeń z bohaterami i rozwijamy w ten sposób naszą pamięć;
  • samoświadomości swoich przekonań i emocji poprzez utożsamianie się z bohaterami oraz analizę ich postaw i wyborów życiowych.

Zatem czytanie książek jest nie tylko przyjemnością i rozrywką, ale również doskonałą formą samorozwoju i edukacji przez całe życie.

Dzieci, którym czytano w dzieciństwie, przede wszystkim w domu, wyrastają na dorosłych, którzy z pasją czytają przez całe życie, stale się dokształcają, są otwarci i dokonują wyborów spójnych z wewnętrznym systemem wartości.

Skoro czytanie jest tak pożyteczne, a wielu rodziców, z różnych powodów tego nie praktykuje, wydaje się logiczne, że szkoła powinna robić wszystko, by dzieci swobodnie, chętnie i dużo czytały. Na razie tak się nie dzieje, a kiedy znika szkolny przymus czytania lektur i podręczników, 60% Polaków przestaje czytać w ogóle. 

Rola szkoły

Szkoła utożsamia naukę czytania z uczeniem czytania na głos, czyli z wygłaszaniem liter, słów i zdań. Jeśli uczeń radzi sobie z tym nieźle, uznaje się, że umie czytać – nawet jeśli niewiele rozumie.

Tymczasem istotą czytania jest rozumienie, czyli odkodowanie zawartego w tekście przekazu, a do tego potrzebna jest dobra znajomość języka, nie zaś płynne wygłaszanie słów i zdań. Jeśli ktoś nie rozumie tekstu, trzeba uznać, że nie potrafi czytać. Specjaliści od czytania dzieciom, porównują naukę czytania do stawiania domu: fundamentem jest bogaty język, który umożliwia rozumienie treści. Ściany wymagają wiedzy ogólnej i kontekstowej, zdobywanej dzięki książkom, rozmowom, wycieczkom, doświadczeniom, udziałowi w wykładach, wystawach czy wydarzeniach kulturalnych, co także służy zrozumieniu. Litery i zasady pisowni stanowią ostatni etap nauki czytania, są „dachówkami” wieńczącymi dzieło, dają samodzielność w korzystaniu z książek. Gdy zaczynamy konstruować dom od dachu, zaburzamy logiczny proces i podważamy u dzieci poczucie sensu. Bo jakie znaczenie ma dla nich dukanie zdań, których nie rozumieją?

Skoro współczesne dzieci słabo znają język, pierwszym zadaniem dla nauczycieli powinno być nauczenie ich, poprzez czytanie im na głos, bogatego języka, który jest podstawowym narzędziem myślenia, zdobywania wiedzy, kontaktów społecznych i udziału w kulturze.  Kolejny krok to rozbudzenie w uczniach motywacji do czytania. Jej najważniejszym elementem jest przyjemność, bo ludzie z własnej woli powtarzają tylko to, co lubią i co ma dla nich sens. Uczniowie polubią czytanie, jeśli książki będą ciekawe, a coraz lepsza znajomość języka, osiągana dzięki regularnemu słuchaniu czytanego tekstu, pozwoli na lepsze rozumienie treści i coraz łatwiejsze samodzielne czytanie.

Wprowadzając codzienne czytanie uczniom, szkoła może wesprzeć dzieci, które nie wyniosły z domu doświadczeń czytelniczych, a u pozostałych wzbogacić zainteresowania i gusta literackie.

Co i jak czytać

Książki są pokarmem dla umysłu i duszy dziecka. Dzięki nim pomagamy młodemu człowiekowi zbudować obraz świata i określić jego stosunek do otaczającej rzeczywistości. Dlatego ważne jest, co czytamy – czy są to lektury wartościowe, które podnoszą poziom kultury dziecka i rozwijają jego najlepsze cechy? Zachęcam do odwiedzenia stron z rekomendowanymi kryteriami wyboru dobrych książek do czytania dzieciom np.: www.calapolskaczytadzieciom.pl. Warto też samemu zapoznać się wcześniej z wybraną książką lub zdobyć o niej informacje. Katherine Paterson wskazuje, na co należy zwrócić uwagę: Nie wystarczy po prostu nauczyć dzieci czytać; musimy dać im coś wartego przeczytania. Coś, co rozrusza ich wyobraźnię. Coś, co pomoże im nadać sens ich własnemu życiu i zachęci ich do docierania do ludzi, których życie różni się od ich własnego.

Czytać dzieciom powinniśmy codziennie, z zaangażowaniem, radością i przekonaniem, że dajemy im znakomity kapitał na całe życie.

Bibliografia:

 

Notka o autorce: Anna Jabłońska jest nauczycielką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, bibliotekarką w Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski, pasjonatką literatury dla dzieci i młodzieży. Prowadzi klub literacki „Odkrywamy Nibylandię”, a w wolnym czasie czyta fragmenty książek na YouTubie: @audiobookidladzieci75. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Edukacja i Inspiracje, licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie