Jak wdrażać komunikację empatyczną do przedszkola?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komunikacja empatyczna oparta jest na dwóch kluczowych elementach: głębokim słuchaniu i zrozumieniu. Ważne jest, aby dzieci czuły się wysłuchane i zrozumiane, co stwarza przestrzeń do ich rozwoju emocjonalnego i społecznego. Choć początkowo komunikacja empatyczna może wydawać się trudna, szczególnie wśród młodszych dzieci, widzę, jak stopniowo pozwala im wyrażać swoje emocje i potrzeby w sposób, który nie rani innych, budując w ten sposób zdrowe relacje.

W moim wystąpieniu na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2025 podzieliłam się doświadczeniami i refleksjami z pracy nad wprowadzaniem komunikacji empatycznej w przedszkolach oraz w klasach 1-3, szczególnie w oparciu o metodologię NVC (Porozumienie bez Przemocy). Jako nauczycielka z ponad 10-letnim stażem, z pasją do podejścia IB w nauczaniu, miałam okazję testować i wdrażać tą komunikacje w codziennej pracy z dziećmi, a także w kontaktach z ich rodzicami.

Podczas wystąpienia opowiadam o wyzwaniach, z jakimi się spotkałam, wdrażając język żyrafy, w tym o współpracy z rodzicami. Zauważam, jak z czasem zrozumienie przez nich, czym jest komunikacja empatyczna, przekłada się na ich otwartość na współpracę oraz pozytywne zmiany w zachowaniu dzieci. Współpraca z rodzicami jest kluczowym elementem w procesie zmiany – ich zaangażowanie i gotowość do nauki mają ogromne znaczenie.

Moje wystąpienie stanowi przestrzeń, w której pokazuję, jak codziennie wykorzystuję tą komunikację w pracy z dziećmi. Zajęcia praktyczne, takie jak ćwiczenia z modelem Frayera czy różnorodne techniki uważności, pomagają dzieciom lepiej rozumieć siebie i innych. Warto podkreślić, że ta komunikacja nie jest szybkim rozwiązaniem, ale procesem, który rozwija się w tempie indywidualnym każdego uczestnika, nauczyciela czy rodzica.

Zachęcam do obejrzenia wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Natalia Czarnobaj-Pisz jest nauczycielką wychowania przedszkolnego, języka angielskiego oraz muzyki, od 2020 roku zgłębia metodologię PbP (m.in. Studium Komunikacji w Edukacji pod koordynacją Dominiki Jasińskiej). Studiuje podyplomowo Komunikację Empatyczną. Twórczyni Ścieżki Empatii wspierającej rodziców w budowaniu relacji opartych na współpracy i wzajemnym zrozumieniu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Moje dziecko chodzi do klasy 4, jestem przerażona że nasza placówka szkolna wręcz zachęca do noszeni...
Gość napisał/a komentarz do Archetyp nauczyciela XXI wieku
Wybitni nauczyciele nie stanowią większości.
Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie