Ponad 90% rodziców w Wielkiej Brytanii uznaje za ważne wspólne uczenie
się w rodzinie, zaś 78% przyznaje, że nauczyli się czegoś nowego, gdy
spędzali ze swoimi dziećmi czas nad zadaniami domowymi – to wyniki
badania „Uczenie się w rodzinach“ przeprowadzonego przez brytyjską
Futurelab, organizację zajmującą się nowoczesną edukacją.
Ważną cechą systemu wartości nowoczesnego człowieka (nauczyciela, edukacji) jest indywidualizm. Oczywiście, rozumiany
pozytywnie - jako szacunek i wspieranie indywidualności człowieka - nie
zaś jako egoizm czy egocentryzm. Nowoczesność edukacji potrzebuje nie
tylko komputerów i Internetu, ale nade wszystko postawienia na
piedestał ludzkiego indywidualizmu.
Nowa podstawa programowa daje nauczycielom
dużą swobodę w doborze narzędzi dydaktycznych i technologii
edukacyjnych. Nie wymaga, aby konkretne zajęcia
zrealizowane były przy wykorzystaniu z góry wskazanej metody. To od
prowadzącego zależy sposób przeprowadzenia lekcji – liczą się
efekty, skuteczność nauczania, zaś forma pozostaje sprawą
drugorzędną.
Pierwszy dzień szkoły powinien być dla dzieci i młodzieży dniem radosnym. Ale jakoś chyba nie jest... Może pierwszaki są przekonane, że oto trafiają do bardzo ciekawego miejsca, w którym dowiedzą się ciekawych rzeczy. Starsze roczniki już parę dni po powrocie do ławek szkolnych marzą o powrocie do wakacyjnej wolności i przygód. Czy szkoła nie może być przygodą?
Minęło dwadzieścia lat od powstania ruchu pierwszych szkół społecznych. Dzisiaj są one ważnym elementem systemu edukacji i często należą do najlepszych szkół w Polsce. Z Anną Sobala-Zbroszczyk, dyrektorką 2 Społecznego LO w Warszawie, rozmawia Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O Szkole (publikujemy obszerny fragment wywiadu).
Badania prowadzone przez amerykańską organizację Project Tomorrow i
korporację Blackboard ukazują, że mimo coraz większego zainteresowania
uczniów kształceniem online, system szkolny nie potrafi odpowiedzieć na
to zapotrzebowanie. Władze szkolne nie nadążają za tempem zmian
technologicznych i społecznych – uważają twórcy raportu o e-learningu w
szkołach.
Umiejętności informatyczne polskich uczennic są równe zdolnościom
chłopców. Jednak dziewczęta - nawet jeśli interesują się informatyką w szkole -
znacznie rzadziej podejmują naukę na kierunkach związanych z kierunkami
informatycznymi, wynika z badania "Gender Research" przeprowadzonego
przez konsorcjum European Schoolnet (EUN).