Przyszłość: pomiędzy edukacją i katastrofą?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyUczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo poniosą porażkę.
 
Wprawdzie uczestnicy konferencji nie byli skłonni odrzucić całą tradycję edukacyjną, ale panowała zgoda, że wszechobecny (i w szkolnictwie, i w przemyśle) system „podawczy”, oparty o przekazywanie faktów, absolutnie nie pasuje do współczesnych wyzwań. System edukacji powinien promować elastyczność, umiejętność myślenia krytycznego i twórczego oraz inne „miękkie” kompetencje, które pozwolą uczniom w przyszłości dostosować się do zmieniających się warunków i być na bieżąco z aktualnym stanem wiedzy. Łudzimy się bowiem, jeśli zakładamy, że większość wiedzy przekazanej uczniowi lub studentowi będzie długo aktualna. Wielu z nich będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

Podczas sesji plenarnej otwierającej konferencję Educa wystapił jako prelegent Lord David Puttnam, światowej sławy producent filmowy, zdobywca Oskara, znany z takich filmów, jak „Misja”, „Rydwany ognia”, czy „Killing fields”. Po wycofaniu się z przemysłu filmowego, Puttnam zajął się edukacją i jest dziś jednym z ważniejszych brytyjskich propagatorów nowoczesnej edukacji, przewodniczącym znanej ze świetnych i innowacyjnych działań brytyjskiej organizacji Futurelab, często goszczącej na łamach Edunews.pl, jak również pełni urząd Kanclerza w The Open University – największej brytyjskiej instytucji zajmującej sie e-learningiem. Stoi również na czele Ponadpartyjnej Grupy na rzecz Gier Video w brytyjskim Parlamencie i jest gorącym zwolennikiem wykorzystania filmów w procesie edukacji na wszystkich etapach kształcenia.

Lord David Puttnam zarówno w prezentowanym krótkim metaforycznym filmie We Are The People, jak i swoim przemówieniu, podkreślał rolę innowacji w programach nauczania i e-edukacji dla kształtowania społeczeństwa w duchu humanizmu i braterstwa. Posunął się do twierdzenia, że przyszłość jest wyścigiem między edukacją a katastrofą. Inwestycja w edukację gwarantuje odpowiednie przygotowanie kadr, które w kolejnych pokoleniach będą potrafiły mądrzej zarządzać zasobami naszej planety, zabiegać o jej i nasze dobro, dbać, aby na Ziemi panował na niej pokój. Lepiej wykształceni ludzie lepiej poradzą sobie z wyzwaniami, jakie staną przed nimi i przed całą ludzkością. Wśród tych ostatnich wymieniano m.in. konflikty etniczne i religijne, zacofanie gospodarcze wielu rejonów, ryzyko katastrofy ekologicznej czy klimatycznej, kryzysy ekonomiczne.

To dlatego – jak uważa Puttnam, musimy w edukacji ciągle budować mosty. „Dzisiaj rolą nauczyciela jest odpowiadać na potrzeby i oczekiwania uczniów, stale brać pod uwagę ich osobiste doświadczenia i umiejętności posługiwania się mediami.” W przeciwnym razie – mówi Puttnam – „szkoły mogą utracić swoje najcenniejsze zasoby”, czyli uczniów.

Niestety na razie systemy edukacji i nauczyciele nie spełniają oczekiwań uczniów. Jak zauważyła Zenna Atkins, szefowa brytyjskiego nadzoru pedagogicznego, druga z prelegentów otwierających konferencję, „ciągle powiększa się luka pomiędzy tym, co istotne dla młodych ludzi i ich życia, a tym, co dzieje się w szkołach. Grają w swoich domach w gry, wymieniają się [przy pomocy sieci i telefonów] zasobami i informacjami, używają technologii na najróżniejsze sposoby, pozostawiając tym samym i szkoły i nauczycieli daleko z tyłu.” Potrzeba zmian w systemie edukacji jest paląca i władze oświatowe muszą wreszcie zrozumieć sens przemian w świecie i otworzyć się na nowe metody nauczania w praktyce szkolnej.

O konferencji Online Educa Berlin (OEB): w bieżącym roku na jubileuszową 15. konferencję Online Educa, odbywającą się w dniach 2-4 grudnia br., przyjechało do Berlina 2078 osób z 92 krajów. Educa jest bezsprzecznie największym globalnym wydarzeniem dla firm, szkolnictwa i sektora administracji publicznej na rynku nowych technologii na rzecz edukacji. Organizatorem imprezy jest berlińska firmę ICWE – International Conferences, Workshops and Exhibitions.
 
(Źródło: OEB, AGH Centrum e-Learningu)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie