Etyka nie tylko dla smyka

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesność stawia przed każdym człowiekiem wiele dylematów aksjologicznych, stąd od najmłodszych lat w szkole warto tłumaczyć i kształtować odpowiednie postawy moralno-etyczne. Warto wprowadzać uczniów klas I-III w świat wartości i uczyć ich świadomego podejmowania właściwych etycznie decyzji. Pomóc w tym może poradnik metodyczny „Etyka nie tylko dla smyka”, przygotowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

Prace nad projektem trwały od stycznia 2014 r. Organizatorzy zaprosili do współpracy ekspertów: filozofów i etyków, którzy na co dzień uczą w szkołach różnego typu oraz konsultantów i doradców metodycznych edukacji wczesnoszkolnej. Z podstawy programowej wyłoniono wartości kluczowe dla rozwoju moralno-etycznego ucznia i przygotowano odpowiednie dla tego etapu kształcenia treści. Powstał zbiór ćwiczeń, zabaw, tekstów literackich, scenariuszy zajęć oraz wskazówek metodycznych, z których mogą skorzystać nauczyciele wczesnoszkolni, nie tylko podczas zajęć z etyki.

Poradnik składa się z trzech części. Pierwsza skupia się na kształtowaniu postaw moralno-etycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Druga zawiera materiały szkoleniowe z zakresu edukacji antykorupcyjnej, które opracowali eksperci Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W ostatniej znajdziemy scenariusze zajęć, napisane pod kierunkiem metodycznym dr Katarzyny Kuczyńskiej. Niektóre z nich to tylko pomysły na ćwiczenia i zabawy, inne obejmują cały przebieg zajęć. W niektórych scenariuszach został wyodrębniony tzw. zakamarek etyczny, czyli propozycja wprowadzenia zagadnienia etycznego do tematyki zajęć. Każdy scenariusz został opatrzony odniesieniem do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz do podstawy programowej z etyki.

W „Etyce nie tylko dla smyka” znajdziemy także Mały słownik wartości etycznych, w którym są opisane kluczowe wartości zawarte w podstawie programowej. Zamieszczono także źródła internetowych zasobów dydaktycznych z zakresu etyki.

Publikacja jest do pobrania ze strony ORE.

(Źródło: ORE, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie