Etyka nie tylko dla smyka

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesność stawia przed każdym człowiekiem wiele dylematów aksjologicznych, stąd od najmłodszych lat w szkole warto tłumaczyć i kształtować odpowiednie postawy moralno-etyczne. Warto wprowadzać uczniów klas I-III w świat wartości i uczyć ich świadomego podejmowania właściwych etycznie decyzji. Pomóc w tym może poradnik metodyczny „Etyka nie tylko dla smyka”, przygotowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

Prace nad projektem trwały od stycznia 2014 r. Organizatorzy zaprosili do współpracy ekspertów: filozofów i etyków, którzy na co dzień uczą w szkołach różnego typu oraz konsultantów i doradców metodycznych edukacji wczesnoszkolnej. Z podstawy programowej wyłoniono wartości kluczowe dla rozwoju moralno-etycznego ucznia i przygotowano odpowiednie dla tego etapu kształcenia treści. Powstał zbiór ćwiczeń, zabaw, tekstów literackich, scenariuszy zajęć oraz wskazówek metodycznych, z których mogą skorzystać nauczyciele wczesnoszkolni, nie tylko podczas zajęć z etyki.

Poradnik składa się z trzech części. Pierwsza skupia się na kształtowaniu postaw moralno-etycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Druga zawiera materiały szkoleniowe z zakresu edukacji antykorupcyjnej, które opracowali eksperci Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W ostatniej znajdziemy scenariusze zajęć, napisane pod kierunkiem metodycznym dr Katarzyny Kuczyńskiej. Niektóre z nich to tylko pomysły na ćwiczenia i zabawy, inne obejmują cały przebieg zajęć. W niektórych scenariuszach został wyodrębniony tzw. zakamarek etyczny, czyli propozycja wprowadzenia zagadnienia etycznego do tematyki zajęć. Każdy scenariusz został opatrzony odniesieniem do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz do podstawy programowej z etyki.

W „Etyce nie tylko dla smyka” znajdziemy także Mały słownik wartości etycznych, w którym są opisane kluczowe wartości zawarte w podstawie programowej. Zamieszczono także źródła internetowych zasobów dydaktycznych z zakresu etyki.

Publikacja jest do pobrania ze strony ORE.

(Źródło: ORE, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie