TIK na specjalne zamówienie

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Ukazała się nowa publikacja ORE adresowana do nauczycieli, której autorki - Zyta Czechowska i Jola Majkowska - od wielu lat z powodzeniem stosują nowoczesne rozwiązania w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warto skorzystać z tych doświadczeń i pomysłów, aby urozmaicić własny warsztat i odkryć nowe metody pracy, które przynoszą dobre rezultaty.

Publikacja została stworzona przede wszystkim dla nauczycieli biorących udział w projekcie „Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń”, którzy pracują z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opisano w niej bezpłatne, ogólnodostępne platformy edukacyjne oferujące interaktywne zasoby do wykorzystania na zajęciach dla wszystkich uczniów, ale również takie, które pozwalają na podniesienie atrakcyjności przekazu edukacyjnego oraz daleko posuniętą indywidualizację pracy. Jej atutem jest to, że przedstawione metody i pomysły na realizowanie zajęć z wykorzystaniem technologii komunikacyjno-informacyjnych sprawdziły się w praktyce.

Autorki omówiły możliwość wykorzystania rozmaitych stron internetowych, których edukacyjny pożytek nie zawsze wydaje się oczywisty, a także narzędzi internetowych pomocnych podczas tworzenia dostosowanych materiałów dydaktycznych, takie jak: karty pracy, krzyżówki, gry, wykreślanki czy fiszki. Wiele miejsca poświęcono kwestii zastosowania metody projektu oraz zaprezentowano przykłady dobrych praktyk.

Jak zauważają autorki, atrakcyjność nowoczesnych technologii i narzędzi mobilnych sprawia, że młodzież i dzieci niepełnosprawne intelektualnie, sięgają po nie bardzo często – ale też bezrefleksyjnie. Ogromna jest zatem rola nauczycieli, szczególnie pedagogów specjalnych, w kształtowaniu właściwych nawyków związanych z poruszaniem się w przestrzeni cyfrowej i wykorzystywaniem zasobów internetu w efektywny sposób.

Zapraszamy do lektury!

Publikację w pliku pdf można pobrać ze strony ORE.

Dostępna jest także w platformie ISSUU.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie