W poszukiwaniu inspiracji do zmian

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Powodów do zmiany polskiej szkoły można znaleźć wiele. Zmieniający się dynamicznie świat nie pozostaje bez wpływu na system edukacji, wymuszając zdefiniowanie na nowo roli szkoły, zadań jej dyrektora i nauczycieli. Przed edukacją stanęły wyzwania, które wiążą się z potrzebą kształtowania kompetencji niezbędnych do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, koniecznością stosowania nowych technologii czy występowaniem problemów społecznych i ekologicznych wymagających nowatorskich rozwiązań. Skąd czerpać siły i inspiracje do zmieniania szkolnej rzeczywistości?

W bibliotece ORE znajdziemy ciekawą publikację autorstwa Oktawii Gorzeńskiej i Ewy Radanowicz pt. "Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji". Publikacja skierowana do dyrektorów szkół i nauczycieli poszukujących inspiracji do wdrażania zmian, innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Autorki, doświadczone dyrektorki publicznych szkół i innowatorki, stoją na stanowisku, że w ramach obowiązującego prawa można i trzeba zmieniać i rozwijać szkołę, poszukiwać nowych metod i form pracy, po to aby szkoła sprostała wyzwaniom współczesnego świata. Aby zmiany te były możliwe, potrzebni są ich świadomi liderzy, na czele z dyrektorami szkół, którzy wraz z zespołem nauczycieli, uczniami i rodzicami stworzą społeczność śmiało patrzącą w przyszłość.

Jak piszą autorki we wprowadzeniu, "chcąc sprostać wyzwaniom współczesności, zmiany w edukacji powinniśmy rozpocząć od wykreowania wizji szkoły nowoczesnej – nastawionej na rozwój kompetencji miękkich, krytycznego myślenia, kreatywności, empatii; szkoły podejmującej działania na rzecz wspólnego dobra, uczącej interdyscyplinarnie, która stawia na pracę zespołową i motywuje do aktywności. Musimy zdefiniować rolę nauczyciela – facylitatora procesów edukacyjnych, który zaciekawia, inspiruje, daje konstruktywną informację zwrotną i nie skupia się tylko na przekazywaniu wiedzy i ocenianiu stopnia jej opanowania. Im szybciej zgodzimy się z tym stanowiskiem i zaczniemy działać w przemyślany i mądry sposób, tym lepiej dla naszych uczniów, szkoły jako instytucji przygotowującej młodzież do życia, a tym samym dla całego społeczeństwa."

Zachęcamy do lektury tej publikacji - może będzie inspiracją do zmian także na czas ewentualnej i prawdopodobnej w nowym semestrze szkolnym edukacji zdalnej.

Publikacja jest do pobrania w bibliotece ORE.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie