O co chodzi w szkole?

fot. Wydawnictwo Sensor

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na wakacje w sam raz. Każdy dyrektor szkoły, publicznej czy niepublicznej, powinien przeczytać, jak „nie da się” cudownie zamienić w „da się”. „W szkole wcale nie chodzi o szkołę” Ewy Radanowicz to lektura dla każdego, komu zależy na realnych, pozytywnych zmianach w polskiej edukacji. Przeczytamy o konkretach – rozwiązaniach, które przynoszą pozytywne przemiany i rozwijają uczniów w sposób kompleksowy. I to w „zwykłej” (w sumie już niezwykłej) publicznej szkole podstawowej.

Ewa Radanowicz jest dyrektorką Szkoły Podstawowej w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie), którą zarządza wg autorskiego programu. Jest to już miejsce magiczne, przyciągające edukacyjne „wycieczki” z całej Polski – warto odwiedzić tę placówkę, aby przekonać się, że (niemal) wszystko można zrobić w szkole i wcale nie potrzeba do tego odgórnie narzucanych reform wymyślanych przez (cierpiących na brak zajęć widocznie) ministrów edukacji. Wystarczy pomyśleć, a potem zrealizować. Jak? Dowiecie się z książki.

A przecież w szkole wcale nie chodzi o szkołę! Chodzi o to, żeby spotykający się w niej ludzie mogli budować światy według własnych potrzeb. Żeby poznawali w sobie i w innych ludziach coraz to nowe możliwości i zamiłowania. Uczyli się dotrzymywać kroku pędzącej rzeczywistości – Ewa Radanowicz

Jest nas wielu – pisze we wstępie Ewa Radanowicz – dyrektorów, nauczycieli, uczniów, rodziców – którzy zdają sobie sprawę z konieczności dokonania zmiany w edukacji, którzy czują, że trwanie przy takim modelu i wizji szkoły, jaki obowiązuje dziś, nie doprowadzi nas zbyt daleko. Dlatego autorka postanowiła podzielić się z innymi swoimi pomysłami na tę zmianę, której możemy dokonać w każdej szkole. Książka opisuje najważniejsze zagadnienia związane z innowacją w szkole, jej istotą oraz metodami wdrażania zmiany i eksperymentowania – czyli budowania pomostu między teraźniejszością a szkołą przyszłości. Radanowicz przedstawia proces poszukiwania, testowania i wprowadzania zmian w publicznej szkole i związane z tym ludzkie doświadczenia – czyli prawdziwe historie dyrektora szkoły w Radowie Małym, nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Po to, aby dodać wiary tym, którzy też chcą zmieniać polską szkołę – wiary w siebie, w ludzi, których spotykają i z którymi pracują oraz w to, co robią.

Każdy z rozdziałów poświęcony został jednemu z tematów przewodnich, które towarzyszyły dyrektor i nauczycielom z Radowa Małego w wieloletnim i stopniowym procesie zmiany, w pracy nad sobą, nad szkołą oraz nad środowiskiem, w którym ona funkcjonuje. Trzeba przeczytać.

Dla kogo jest ta książka?

Dla każdego, komu zależy na realnych pozytywnych zmianach w polskiej edukacji. Dyrektorzy znajdą w niej wskazówki, jak być liderem, jak zarządzać zmianą i zapraszać do niej społeczność szkolną. Nauczyciele przekonają się, że praca z autorskimi rozwiązaniami jest efektywniejsza i uskrzydla. Rodzice poczują, że najważniejsza jest ich wiara w dziecko i jego możliwości. Wszyscy dowiedzą się, że szkoła może skutecznie dbać o samopoczucie ucznia i stwarzać warunki do jego kompleksowego rozwoju. Mogą się też przekonać, jak ważne jest widzenie w dziecku człowieka, który ma prawo wzrastać w swoim tempie i otrzymywać to, co jest mu najbardziej potrzebne.

Notka o książce:

Ewa Radanowicz
„W szkole wcale nie chodzi o szkołę”
ISBN 978-83-956096-5-7
Wydawnictwo Sensor, 2020.
Więcej tutaj

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.   

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie