O komunikacji i współpracy szkoły ze społecznością lokalną

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dobrą szkołę poznać można między innymi po tym, jak komunikuje się ze swoim najbliższym otoczeniem, czyli społecznością lokalną, w której funkcjonuje, a także po tym, czy jest otwarta na współpracę między innymi z rodzicami. Instytut Badań Edukacyjnych wydał właśnie poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół pt. „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną”. Polecamy tę lekturę.

Przedstawione w poradniku propozycje powstały na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem: „Szkoła – rodzice – społeczność lokalna”, dotyczących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych (więcej informacji na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy). Przy jego opracowaniu korzystano także z wniosków opracowanych w innych badaniach prowadzonych m.in. przez IBE oraz w dostępnej literaturze na ten temat komunikacji i współpracy.

Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było przedstawienie konkretnych przykładów rozwiązań praktycznych, dotyczących obszaru współpracy szkół z rodzicami uczniów oraz ze społecznością lokalną, gotowych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów. Szkoły zostały dobrane do badań w ten sposób, aby uzyskać jak najwięcej ciekawych, innowacyjnych i sprawdzonych działań oraz modelowych rozwiązań w tym zakresie. Badacze IBE spędzili wiele dni, przyglądając się funkcjonowaniu wybranych sześciu szkół wiejskich, rozmawiając indywidualnie i w grupach z: nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami, absolwentami szkół, mieszkańcami, przedstawicielami urzędów gmin i innych instytucji lokalnych, obserwując zarówno wydarzenia szkolne, jak i te organizowane przez społeczności lokalne, przyglądając się temu, jak prowadzone są wywiadówki szkolne, a także analizując dzienniczki uczniów oraz wiele innych dokumentów szkoły i danej miejscowości. W części dotyczącej kontaktów i współpracy z rodzicami korzystano również z wyników badań ilościowych przeprowadzonych wśród rodziców uczniów szkół podstawowych, zaś w części dotyczącej szkoły w społeczności lokalnej – z wyników badania otoczenia instytucjonalnego szkół.

fot. Instytut Badań EdukacyjnychPoradnik składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy szeroko rozumianej współpracy z rodzicami uczniów i kierowana jest zarówno do nauczycieli, jak i do dyrektorów szkół. Autorzy zaczynają od podjęcia tematu komunikacji na linii szkoła (w tym głównie nauczyciel, wychowawca) – rodzice uczniów, wierząc, że jest to obszar ich wzajemnych relacji, który ma niejako podstawowy charakter dla budowania dobrej współpracy między tymi podmiotami.

Druga część poradnika, w którym szkoła jest ujmowana jako element szerszego otoczenia społecznego, jest skierowana głównie do dyrektorów szkół, gdyż to oni w największym stopniu kształtują kulturę organizacyjną szkoły, decydują o priorytetach. To od nich w dużej mierze zależy wybór modelu szkoły – osoby zarządzające szkołą albo będą motywować nauczycieli do tego, by w codziennej pracy odwoływali się do kontekstu lokalnego, w którym szkoła funkcjonuje, albo ten aspekt pominą lub zmarginalizują.

To chyba jedno z pierwszych kompleksowych opracowań dotyczących komunikacji szkoły z otoczeniem. Komunikacja jest kluczowym składnikiem procesu edukacji i dlatego poradnik ten należy polecić wszystkim szkołom, bez względu na wielkość i miejscowość, w której funkcjonują, czy status szkoły publicznej czy niepublicznej.

Pobierz poradnik

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Notka o publikacji:

Hernik, K. i Malinowska, K. (2015). Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzica- mi i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów.Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

© Copyright by: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015

ISBN: 978-83-65115-18-8

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie