Usprawnienie współpracy nauki i gospodarki, poprawa jakości studiów wyższych i dostosowanie ich do rynku pracy, a także transparentny system informacji o kondycji uczelni – to priorytety jakie stoją w 2014 roku przed Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Studenci dorabiają
Jak co roku w wakacje uczelnie przygotowują się na przyjęcie nowych studentów, natomiast młodzi czekają z niecierpliwością, aż rozpocznie się ich dorosła przygoda. Czekają ich, też niemałe wydatki. Czas, by na nie się przygotować.
Kierunki ścisłe i techniczne coraz popularniejsze
Patrząc na sytuację na rynku pracy, absolwenci kierunków ścisłych i technicznych mają większą szansę na znalezienie dobrej pracy w dziedzinach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki. Z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, że trudne studia techniczne wybiera coraz więcej maturzystów – także dziewcząt. Na politechnikach stanowią one już 35% wszystkich studentów.
Studia nauczycielskie wciąż anachroniczne
Czy młodzi nauczyciele są dobrze przygotowani do posługiwania się nowoczesnymi technologiami w nauczaniu? W polskich warunkach pytanie to brzmi mocno retorycznie, ale jak się okazuje, nie tylko my zmagamy się z problemem. Z badań wynika, że również amerykańskie uczelnie pedagogiczne nie dostosowały swoich programów nauczania do potrzeb współczesnej dydaktyki.
Praca i pasja
Co odróżnia tych, którzy osiągnęli wielkie zawodowe spełnienie od tych, którzy nie zrobili kariery? Czy istota tkwi w wykształceniu, koneksjach, geniuszu…? Gdyby prześledzić biografie ludzi sukcesu, moglibyśmy wyróżnić zestaw cech, które pomogły im zrealizować się w swojej pracy ze wspaniałym efektem, jak kreatywność czy wytrwałość. Czy istnieje jednak przepis na świetną karierę zawodową, który każdy mógłby zastosować w swoim przypadku?
Studenci nieprzygotowani do pracy?
Rosnące bezrobocie wśród absolwentów uczelni wyższych nie jest już dla nikogo zaskoczeniem. Przedstawiciele mediów coraz szerzej omawiają ten temat, szukając winnych takiej sytuacji wśród byłych ministrów edukacji i swoich kolegów po fachu. Przyczyna problemu bezrobocia wśród absolwentów uczelni wyższych wydaje się dość oczywista – nie są oni wystarczająco dobrze przygotowani do pracy.
Cztery propozycje zmian dla polskich uczelni
W 2011 roku, trzy najbogatsze uczelnie amerykańskie: Harvard, Stanford i Yale, posiadały fundusze inwestycyjne o łącznej wartości prawie 70 miliardów dolarów. Jest to 30 razy więcej niż wszystkie wydatki na szkolnictwo wyższe w Polsce w 2012 roku (około 8 mld zł). Nie należy się zatem dziwić niskim pozycjom polskich uczelni w rankingach uniwersytetów oraz małej liczbie zgłaszanych patentów. Polska gospodarka wciąż nie jest uznawana za innowacyjną, a zmiana tego stanu rzeczy zależy także od dobrej współpracy na linii biznes-nauka.