Szkoły udanych zmian

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielokrotnie słyszeliśmy o wybitnych polskich nauczycielach, którzy osiągają sukcesy w działalności dydaktycznej, a niekiedy również i edukacji pozaszkolnej. Ich sukcesy są często potwierdzone np. uzyskanymi tytułami, nagrodami, wynikami uczniów w różnych konkursach czy też głośnymi inicjatywami, mającymi wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. Ale stosunkowo mało słyszymy o szkołach, które odniosły znaczący sukces dzięki wysiłkowi i zmianom podjętym przez radę pedagogiczną czy szkolną społeczność. Chcielibyśmy więcej usłyszeć o tym, że są w Polsce szkoły publiczne, które mimo różnych przeciwności edukacyjnych i społecznych, dokonały trwałych i udanych zmian.

Od kiedy zaczęliśmy cykl spotkań eduzmieniaczy pod hasłem INSPIR@CJE w 2013 r., propagujemy tezę, że rzeczywiste i trwałe zmiany w szkole następują oddolnie, na poziomie każdej ze szkół. Nie można czekać, aż przyjdzie jakiś minister i sprawi, że stanie się edu-cud, a wszyscy w szkole będą zadowoleni i szczęśliwi. To nigdy nie nastąpi - raczej można przypuszczać, co potwierdzają liczne przykłady nieudolnych działań ministerstwa z ostatnich kilkunastu lat - że kolejne głośno wprowadzane zmiany więcej szkodzą i to całej oświacie. Natomiast zmiany wprowadzane wysiłkiem lokalnej społeczności - raczej przynoszą dobre zmiany, które rzeczywiście pomagają i uczniom, i nauczycielom.

Warto zatem popatrzeć wstecz, na drogę, którą w wielu naszych szkołach przeszliśmy przez ostatnią dekadę lub dwie. Co dobrego się wydarzyło, co udało się poprawić, co zadziałało i przynosi wymierne korzyści edukacyjne i społeczne. Trudno dostrzec pozytywne rezultaty reform polityki edukacyjnej, ale łatwiej spojrzeć na szkolnictwo poprzez zmiany oddolne. Przemiany, które zadziały się na poziomie klasy, kilku klas, szkoły, społeczności lokalnej... - i przyniosły owoce dobrej edukacji. 

Ciekawe historie dobrych zmian w szkołach warto nagłaśniać. Na łamach Edunews.pl chętnie opiszemy kilka takich opowieści o zmienianiu szkoły publicznej. Wierzymy, że dobre praktyki i działaniami w jednej placówce, mogą zainspirować szkoły nawet na drugim końcu kraju. Gdyby Państwo chcieliby podzielić się taką historią - prosimy o kontakt e-mailowy lub przesłanie artykułu na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Prosimy jednak, aby takie historie były dobrze poparte różnymi danymi, że faktycznie taka zmiana się zadziała w danej szkole, społeczności szkolnej i że jest trwała.

Na pewno też będziemy mówić o takich szkołach podczas INSPIR@CJI 2024 w październiku.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie