Polskie szkoły z mocą

fot. Ashoka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Są w Polsce szkoły, w których uczniowie wskazują, czego i jak chcieliby się uczyć oraz jak ma wyglądać ich szkoła. Szkoły, w których lekcje prowadzi się podczas górskich wędrówek albo zaczyna się je od swobodnego czytania. Nauczyciele i rodzice stawiają w nich na rozwój umiejętności społecznych, empatię i kreatywność. Teraz 6 takich szkół z Polski dołączyło do międzynarodowego programu Szkoły z mocą zmieniania świata prowadzonego przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.

Do programu zostały wybrane:

  1. Szkoła Podstawowa w Konarach (woj. małopolskie),
  2. Zespół Szkół w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie),
  3. Montessori Mountain School w Przyłękowie (woj. śląskie),
  4. Gimnazjum nr 1 w Gdyni (woj. pomorskie),
  5. Szkoła Podstawowa nr 4 w Ełku (woj. warmińsko-mazurskie)
  6. Zespół Szkół No Bell w Konstancinie (woj. mazowieckie).

Szkoły z mocą zmieniania świata to szkoły wyjątkowe, wybrane w wyniku trwającego kilka miesięcy procesu. Czym różnią się od innych? Wpływają na lokalną społeczność, rozwijają u dzieci umiejętności społeczne i poczucie sprawczości. Zachęcają do działania na rzecz innych, premiują pracę zespołową i empatię. Takich szkół jest na świecie niewiele, bo zaledwie 400, a teraz 6 nowych w Polsce.

„Moc zmieniania świata pozwala kształcić dzieci do wyzwań, które przyniesie przyszłość przygotowując je do licznych zmian. Chcemy, żeby młodzi ludzie opuszczali szkoły wyposażeni w umiejętności, które czynią ich gotowymi do współpracy i działania na rzecz wspólnego dobra”– tłumaczy Agata Stafiej-Bartosik, prezes Ashoki w Polsce. To ważne choćby dlatego, że szkoły wyższe, które uzyskały ten status, jak na przykład Northampton University w Wielkiej Brytanii, cieszą się poziomem zatrudnienia absolwentów na poziomie 96%.

Wbrew pozorom takie szkoły nie pojawiają się jedynie w dużych ośrodkach miejskich i w środowiskach zamożnych. Społeczności szkolne, w których rosną przyszli liderzy zmian, rozwinęły się także na wsiach i w miasteczkach, w dużych i małych placówkach publicznych i prywatnych.

Do programu Szkoły z mocą zmieniania świata zostało zgłoszonych ponad 80 szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Do wyboru 6 najlepszych przyczynił się zespół międzynarodowych ekspertów Ashoki pod przewodnictwem Williama Cartera nadzorującego pracę Ashoki na kontynencie afrykańskim oraz polscy członkowie panelu po indywidualnych rozmowach z dyrektorkami szkół.

„W Fundacji BGK zależy nam na tym, by szkoła kształtowała przyszłych pracowników, przedsiębiorców i obywateli świadomych swojej siły i wpływu. Szkoła powinna być miejscem, które pokazuje, że system (podstawa programowa) tworzy pewne ramy, ale w tym ramach jest ogromna przestrzeń. Miejscem, które tworzą (a nie tylko w nim są) uczniowie, nauczyciele, kadra pomocnicza, rodzice, lokalni przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, by młodzież nauczyła się analizować, porównywać, patrzeć krytycznie na otoczenie i nie bała wyrażać się swoich opinii. Dzieci powinny poczuć, że innym ludziom warto ufać i na tym zaufaniu powinny budować swoją wspólnotę” – mówi Adrianna Lepka, prezes Fundacji BGK.

Większość innowacji uruchamianych w Szkołach z mocą zmieniania świata zbudowana jest na tym, co już jest: na relacjach, pasji i zaangażowaniu nauczycieli, partnerstwach z lokalnymi instytucjami, wizji, która jednoczy wszystkich.

„Moc zmieniania świata u nas w szkole jest we wszystkich. Nie tylko w uczniach czy nauczycielach. Ważne jest to, że jesteśmy zespołem, my, nauczyciele i rodzice” – mówi Oliwia Janicka, uczennica Gimnazjum nr 1 w Gdyni, jednej ze Szkół z mocą zmieniania świata.

Uczestnictwo w programie będzie dla szkół wyróżnieniem za ich za wyjątkową działalność. Zostaną także zachęcone do dzielenia się swoim dobrym przykładem i do inspirowania nauczycieli i dyrektorów z innych placówek podczas różnych spotkań – pierwsze z nich – EDUcamp z mocą zmieniania świata odbędzie się 31 marca w Warszawie. Uczestnictwo w konferencji jest bezpłatne, wymagana jest wcześniejsza rejestracja. Więcej informacji na http://www.szkolyzmoca.edu.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie