Ocenianie opisowe ma pomagać uczniom się uczyć

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ocenianie bieżące w formie oceniania opisowego daje uczniom i nauczycielom szansę na szersze stosowanie w szkole oceniania pomagającego się uczyć. Do tej chwili, większości ocenianie – także w zakresie codziennego, nauczycielskiego bieżącego oceniania kojarzy się ze stawianiem stopniu, które podsumowują uczenie się ucznia. Taki też jest wydźwięk jeszcze obowiązujących, a pamiętających czasy ministra Kuberskiego zapisów rozporządzenia o ocenianiu.

MEN przygotował projekt zmian w Ustawie Oświatowej (mają wejść w życie jeszcze w roku 2014), które w tej sprawie wprowadza proste i swoim rozmiarem małe zmiany. Niosą one jednak doniosłe potencjalne konsekwencje. Potencjalne, bo zależą od tego czy nauczyciele będą chcieli i potrafili wprowadzić do swojej praktyki nową formę oceniania bieżącego opartego o koncepcje oceniania kształtującego i pomagającej się uczyć informacji zwrotnej.

Nowa Ustawa wskazuje, że ocenianie bieżące ma służyć nie tylko, jak dotychczas „informowaniu ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie”, ale także „udzielać uczniowi pomocy w nauce w postaci informowania go o tym, co zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić”. To od końca lat dziewiędziesiątych powszechny postulat w światowej edukacji opartej o badania naukowe.

Po drugie w edukacji wczesnoszkolnej (w klasach 1-3) ma nastąpić całkowite odejście od oceniania stopniami, na rzecz oceny opisowej. Do tej chwili, formalnie wymóg dotyczył jedynie ocen końcowych. W ocenianiu bieżącym można było dalej stawiać stopnie (lub oceniać w skali).

W tym miejscu warto wyjaśnić, że ocena opisowa może być oceną podsumowującą pracę ucznia i praktycznie niczym się od ubogiej w informacje oceny stopniem nie różnić, lub być oceną kształtującą informującą ucznia w sposób dla niego zrozumiały „jak się zbliżył do postawionego przed nim kryteriów sukcesu” czyli praktycznie „co zrobił dobrze, co i jak ma poprawić, jak się ma dalej uczyć”.

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej: „oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali i w formach przyjętych w danej szkole lub w formie opisowej”. Więc mamy tylko możliwość i usankcjonowanie tego, że niektórzy nauczyciele coraz częściej w pracy z uczniami stosują także ocenianie kształtujące.

Zainteresowanie ocenianiem kształtującym i informacją zwrotną ze strony kierowanego przeze mnie Centrum Edukacji Obywatelskiej i prowadzonego razem z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności programu Szkoła Ucząca Się, wynikają ze znaczenia jakie te dwie koncepcje mają w efektywnym uczeniu się (wpływ na osiągnięcia uczniów). Żadna zmiana edukacyjna nie będzie znacząca, a reforma nie uda się, jeśli nie poprawi się jakość nauczania. Ocenianie kształtujące i informacja zwrotna są podstawowymi elementami każdego nauczania. I dzieje się tak niezależnie od tego, czy nauczyciel jest tego świadomy czy nie. Chociaż, to że jest świadomy będzie służyć nauczaniu.

Chcę w tym miejscu, choć śladowo, przywołać rozważania teoretyczne i badania naukowe, które powyższe opinie uzasadniają. Po pierwsze koncepcja „rdzenia nauczania” autorstwa Richarda Elmore. Mamy na to tylko trzy sposoby, aby poprawić uczenie się uczniów: poprawić jakość nauczanych treści, poprawić umiejętności i wiedzę nauczycieli, jak wybranych treści nauczać, poprawić stopień aktywnego uczenia się uczniów. Te trzy wymiary rdzenia nauczania są z sobą ściśle związane (Improving the Instructional Core; Harvard University, School of Education, 2008). Aktywność uczniów w dużym zależy stopniu od tego, czy poprzez odpowiednie informacje zwrotne nauczyciel zaangażuje ich w uczenie się.

Dalej badania w tym obszarze. Ocenianie kształtujące ma wyjątkowo wysoki wpływ na osiągnięcia uczniów (Looney J. „Formative assessment; improving learning in secondary classrooms“, OECD Paryż 2005, polskie wydanie „Ocenianie kształtujące w szkole średniej“ CODN 2006). Drugie: „Inside the Black Box“, Black i Wiliam; Phi Delta Kappan 1998. To właśnie od opublikowania badań tych autorów prowadzonych na zamówienie brytyjskiego towarzystwa badań edukacyjnych (Assessment Group of the British Educational Research Association) w światowej oświacie zaczęto oczekiwać oceniania kształtującego i pomagajacej się uczyć informacji zwrotnej. W Stanach Zjednoczonych National Research Council w roku 1999 opublikował klasyczny raport „How People Learn”, a w roku 2006 „How Students Learn” w obu opdkreślając fundamentalne znaczenie w nauczaniu oceniania kształtującego. Oba raporty można łatwo ściągnąć z internetu ze strony National Research Council. Bardzo polecam choć publikacje jedynie w języku angielskim. W roku 2009 John Hattie w analizie 800+ metaanaliz edukacyjnych („Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement“) przypisuje informacji zwrotnej jeden z najwyższych z możliwych wpływów na osiągnięcia uczniów (d = 0,73 – co jest najwyższą interwencją po stronie nauczyciela. Na podstawie 23 metaanaliz podsumowujących 1787 badań naukowych). Informacja zwrotna okazuje się koniecznym elementem wszystkich wysoko efektywnych strategii nauczania. Tak twierdzi Helen Timperley w krótkiej publikacji poświęconej informacji zwrotnej („Feedbeck” w opacowaniu zbiorowym Hattie i Anderman: „International Guide to Student Achievement Routledge“ 2013 s. 402).

Notka o autorze: dr Jacek Strzemieczny jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji ObywatelskiejNiniejszy artykuł ukazał się w blogu Jacka Strzemiecznego w Osswiata.pl - partnerskiej platformie blogowej portalu Edunews.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie