Pracownia przyrody. Nowy pomysł dla szkół podstawowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Nauki Kopernik opracowało wstępną rekomendację wyposażenia pracowni przyrody dla klas IV-VI szkół podstawowych. Lista pomocy dydaktycznych i materiałów do wykorzystania wynika z zalecanej metody pracy nauczyciela z uczniem (polegającej na zastosowaniu w czasie lekcji metody badawczej - charakterystycznej dla warsztatu pracy naukowca).fot. Fotolia.com

W metodzie tej nauczyciel jest przewodnikiem towarzyszącym uczniowi w jego procesie uczenia się. Stwarza okazje do samodzielnego poszukiwania, rozbudza i podtrzymuje ciekawość, wzmacnia motywację, wspiera zaangażowanie, zachęca do współpracy z innymi - wspólnego doświadczania i rozwiązywania problemów. Dzięki temu uczeń podejmuje inicjatywę, jest aktywny, zadaje pytania, szuka odpowiedzi, wyciąga wnioski. Lepiej rozumienie prawa nauki i może rozwijać swoje kompetencje. 

W pierwszym semestrze nadchodzącego roku szkolnego projekt „Pracownia przyrody” będzie testowany w wybranych szkołach w Polsce.

Założenia projektu „Pracownia przyrody” prezentowane były w trakcie konferencji „Pokazać - Przekazać”, organizowanej po raz ósmy przez Centrum Nauki Kopernik (22-23.08) w Warszawie. W tym roku uczestnicy zastanawiali się, jak angażowanie uczniów w proces uczenia wpływa na kształtowanie kluczowych kompetencji oraz jakie metody pracy z nimi mogą w największym stopniu wspierać ich indywidualny rozwój i rozbudzać kreatywność. Rozmawiali o nowych technologiach w edukacji, o rozbudowywaniu warsztatu pracy nauczycieli i stosowaniu w dydaktyce postępowania badawczego, które w przyszłości będzie istotą pracowni przyrody i praktyki szkolnej.

Społeczeństwo oczekuje, że szkoła rozwinie w młodych ludziach kompetencje ułatwiające radzenie sobie z wyzwaniami, jakie stawia współczesny, szybko zmieniający się świat. Skuteczne wyszukiwanie informacji, zdolność selekcjonowania ich oraz wykorzystywania do rozwiązywania problemów – to pożądane umiejętności.

Wykształcenie zdolności krytycznego myślenia i umiejętności samodzielnego odkrywania reguł możliwe jest wtedy, gdy nauczyciel wspiera, a nie wyręcza ucznia. Dlatego za tytuł tegorocznej konferencji „Pokazać-Przekazać” wybrano słowa Marii Montessori: „Pomóż mi to zrobić samodzielnie”. Słowa te podkreślają znaczenie samodzielności i aktywności w procesie uczenia się oraz definiują rolę oraz cel pracy nauczyciela, który jest „animatorem zachęcającym ucznia do coraz większej samodzielności poznawczej”.

„Nieprzypadkowo zdecydowaliśmy się na zaangażowanie w tworzenie pracowni przyrody w klasach IV-VI. Dzieci w tym wieku, aby naprawdę zrozumieć pojawiające się w trakcie lekcji trudne, abstrakcyjne pojęcia, muszą dotknąć, doświadczyć i poczuć - ważne są ich pozytywne emocje i przeżycia towarzyszące uczeniu. Rekomendowana przez nas metoda nauczania przez odkrywanie oraz towarzyszące jej wyposażenie pracowni pozwalają na połączenie teorii z praktyką. Dzięki nim nauka przestaje być oderwana od życia, a dziecko zyskuje samodzielność i staje się aktywnym twórcą swojej wiedzy“ – mówi Anna Dziama, kierownik Działu Edukacji Centrum Nauki Kopernik.

Lekcje przyrody - poprzez odwołanie się do otaczającego nas świata, tego co bliskie każdemu człowiekowi - umożliwiają wyjście poza ramy treści zawartych w podręczniku. Nowa formuła pomaga lepiej zrozumieć środowisko i jego zależności, ale przede wszystkim podsyca ciekawość, wspiera rozwój motywacji wewnętrznej do uczenia się oraz wzmacnia kompetencje społeczne i komunikacyjne. Edukacja przyrodnicza przestaje być ograniczona do murów szkolnych i staje się elementem działań, przygotowujących ucznia do mierzenia się z wyzwaniami współczesnego świata.

Testy projektu „Pracownia przyrody” będą odbywały się od października 2014 r. do lutego 2015 r., w 10 wybranych szkołach podstawowych z różnych województw, w klasach IV-VI.

Lekcje przyrody - w klasie oraz w terenie - mają bazować na zestawie 30 autorskich działań w zakresie edukacji przyrodniczej, prowadzonych metodą nauczania przez odkrywanie oraz wykorzystujących rekomendowane pomoce dydaktyczne. Weźmie w nich udział prawie dwa tysiące uczniów.

Rezultaty oraz wnioski z przeprowadzonego pilotażu wzbogacą aktualną, wstępną rekomendację; nadadzą jej także bardziej praktyczny charakter. Zostaną uwzględnione przez Centrum Nauki Kopernik przy opracowaniu kompleksowej, ostatecznej wersji, obejmującej: opis metody pracy nauczyciela z uczniem na lekcjach przyrody, rekomendowane i przetestowane w szkołach przykładowe działania, scenariusze postępowania wraz z listą koniecznego sprzętu i materiałów, rekomendacje dla organizacji pracy w szkole oraz wnioski z przygotowania nauczycieli do pracy z wykorzystaniem zalecanej metody.

Efekty pilotażu posłużą także Ministerstwu Edukacji Narodowej do upowszechnienia nowej formuły edukacji przyrodniczej w szkołach podstawowych. Będzie to możliwe dzięki funduszom unijnym dostępnym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), z których samorządy będą mogły korzystać w nowej perspektywie finansowej.

Projekt „Pracownia przyrody” (pełna nazwa „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”) współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jest on elementem programu „Przewrót Kopernikański”, który Centrum Nauki Kopernik realizuje od ponad roku, przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków unijnych.

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie