Szkoła totalitarna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co stoi na przeszkodzie aby szkoła ewoluowała w kierunkach wskazanych w artykułach Talent w szkole i Po co nam jeszcze szkoła? przez Witolda Kołodziejczyka? Uważam, że podstawową przeszkodą jest anachroniczny model systemu edukacji oraz myślenie o szkole sprzeczne z otaczającą rzeczywistością.photo: sxc.hu

Nasz system oświaty można określić jako totalitarny. Cele edukacji, treści nauczania, organizacja szkoły są projektowane centralnie. Wszyscy musimy uczyć się tego samego w jednakowych szkołach. Jednakowa wiedza i jednakowe umiejętności są mierzone jednakowymi testami. Jeśli coś zmieniamy w szkole, to musi to być zmiana zarządzona przez centralę, obowiązkowa i jednakowa dla wszystkich szkół. Świat jest wielowymiarowy, pluralistyczny, demokratyczny. Świat wymaga od każdego z nas umiejętności prowadzenia dialogu, dokonywania wyborów, selekcjonowania informacji, prowadzenia sporów. Totalitarny system edukacji, szkoła sterowana centralnie, nauczyciel kierowany za pomocą instrukcji i uczeń poddany reżimowi testów nie są w stanie sprostać tym wymaganiom.

Paradygmaty i praktyka edukacji powszechnej są sprzeczne z naszym światem. Polski system edukacji jest jednorodny, jednowymiarowy, niedemokratyczny, unikający dialogu, nie stawia możliwości i konieczności dokonywania wyborów,  nie ma w nim miejsca na prowadzenie sporów, stosuje zasadę przymusu przekazywania i egzekwowania jedynie słusznej wiedzy.

Jakie są drogi wyjścia z kryzysu? Szkoła musi upodobnić się do rzeczywistości, w której istnieje. Szkoła nie może być instytucją sterowaną centralnie, jak jest to w przypadku wojska lub policji. System edukacji musi być kompatybilny z systemem gospodarczym i politycznym państwa. Powinien pasować do społeczeństwa opartego na prawach, swobodach, obowiązkach i aktywności obywatelskiej. Szkoła musi działać zgodnie z aktualną wiedzą psychologiczną, socjologiczną, z zasadami etyki.

Szkoła i edukacja nie mogą być kreowane przez anonimowe Państwo, przez władze, lecz przez nas wszystkich: nauczycieli, ekspertów, rodziców, uczniów. Obecna szkoła jest własnością wąskiej grupy urzędników, ekspertów i polityków. To oni, a nie najbardziej zainteresowani, decydują czego potrzebuje umysł każdego ucznia, co ma robić nauczyciel, jakie powinny być wyniki edukacji i w jaki sposób należy je sprawdzać. Zniewolona szkoła i zniewolony nauczyciel nie są w stanie przygotwać człowieka do życia w świecie wolności.

Jak możemy zreformować instytucję totalitarną w społeczeństwie opartym na zasadach demokracji?

Notka o autorze: Wiesław Mariański jest byłym nauczycielem. Jak mówi, do szkoły uczęszcza od 48 lat – najpierw jako uczeń, potem jako nauczyciel, teraz jako rodzic. Prowadzi blog Głos rodzica w partnerskiej dla portalu Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata (www.osswiata.pl).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie