Interaktywność w materiałach e-learningowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tworząc i projektując materiały dedykowane edukacji online warto pamiętać o jednej z najważniejszych ich funkcji – interaktywności. Bezpośrednio wpływa ona na aktywności i interakcję osoby uczącej się. Jest też jednym z elementów, które decydują o atrakcyjności materiału edukacyjnego. Dzięki interaktywności uczniowie mogą angażować się w treść, łatwiej zapamiętywać czy otrzymywać informacje zwrotne.

Interaktywność przekształca bierną naukę w aktywne doświadczenie. W efekcie edukacja staje się w pewien sposób skuteczna. Warto pamiętać, że nie każda interaktywność jest taka sama. Jej złożoność zależy od wielu czynników.

Zalety interaktywności

Są co najmniej cztery zalety interaktywności używanej w materiałach edukacyjnych. Interaktywność:

  • zwiększa zaangażowanie – interaktywne treści sprawiają, że uczniowie angażują się w naukę, zamiast biernie ją przyswajać,
  • poprawia zapamiętywanie – aktywne uczestnictwo poprawia zapamiętywanie wiedzy,
  • zachęca do krytycznego myślenia – odpowiednie elementy interaktywne angażują uczniów do myślenia, analizowania i rozwiązywania problemów,
  • zapewnia natychmiastową informację zwrotną – Uczący się mogą ocenić czy rozumieją treść w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nauka jest bardziej efektywna.

Poziomy interaktywności w e-learningu

Każdy materiał edukacyjny wymaga innego poziomu interaktywności. W zależności od celów nauczania, potrzeb odbiorców i ich ograniczeń interaktywność może być minimalna lub wysoce immersyjna.

Interakcja pasywna (poziom 1)

Uczniowie przyswajają treści, nie podejmują żadnej interakcji poza kliknięciem „Dalej”. Przeważnie stosuje się ją w tekstach, obrazach, czy prostych quizach.

  • Przykład: Uczniowie zapoznają się z lekcją. Na jej podstawie rozwiązują quiz zawierający pytania wielokrotnego wyboru.

Interakcja ograniczona (poziom 2)

Uczniowie korzystają z treści w sposób strukturalny, wybierają odpowiedzi lub przeciągają i upuszczają elementy. Materiał edukacyjny zawiera klikalne punkty aktywne, animacje itp.

  • Przykład: Prezentacja online dotycząca uzbrojenia rycerza średniowiecznego. Odbiorcy kilkają w części uzbrojenia, aby poznać ich funkcje, jako ćwiczenie interaktywne przeciągają i upuszczają elementy uzbrojenia.

Interakcja złożona (poziom 3)

Uczniowie podejmują decyzje, które mają wpływ na wyniki, poprzez wielowarstwowe interakcje. Materiał edukacyjny zawiera symulacje, szczegółowe rozgałęzienia i elementy grywalizacji.

  • Przykład: Interaktywna prezentacja w której Uczniowie wcielają się w rolę władcy nowo założonego grodu. Ich zadaniem jest rozwój osady, dbanie o jej mieszkańców i odpieranie zagrożeń zewnętrznych. Prezentacja zawiera krótkie materiały dydaktyczne wprowadzające w realia średniowiecza oraz quizy i zadania, rozgałęzienia dotyczące decyzji np. o wojnie i pokoju, relacjach z sąsiadami, rozwoju handlu i gospodarki. W zależności od decyzji Uczestnicy gry zdobywają punkty, a na koniec jest tworzony ranking.

Interakcja w czasie rzeczywistym (poziom 4)

Bardzo angażująca oraz umożliwia zdobycie doświadczenia. Odbiorcy materiału edukacyjnego wchodzą w interakcję w czasie rzeczywistym z systemem lub innymi uczestnikami. Obejmuje rzeczywistość wirtualną (VR), rzeczywistość rozszerzoną (AR), symulacje oparte na sztucznej inteligencji oraz wspólne działania na żywo.

  • Przykład: Uczniowie mogą odbywają wirtualną wycieczkę po dworze i folwarku szlacheckim w XVI-wiecznej Rzeczpospolitej. Odkrywają jego różne komnaty i dziedzińce używając technologii VR. Dzięki AR, będą mogli zobaczyć właścicieli i mieszkańców folwarku i dowiedzieć się o ich życiu. Symulacje oparte na AI pozwolą uczniom wcielić się w mieszkańca folwarku i podjąć codzienne decyzje. Nauczyciel po lekcji podsumuje z Uczniami wspólne działania oraz przeprowadzi dyskusję.

Praktyka dotycząca interaktywności

Interaktywne materiały edukacyjne publikuję na mojej stronie: www.lekcjahistoriionline.wordpress.com. Uruchomiłem ją 22 marca 2020 r. w związku z pandemią COVID-19 i przejściem szkół na naukę zdalną.

Lekcje i ćwiczenia interaktywne z historii mają poziom szkoły podstawowej. Wśród nich są materiały dydaktyczne dostosowane i dedykowane uczniom ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi. Powstały dzięki współpracy z Barbarą Pawluczuk ze Szkoły Podstawowej nr 46 Specjalnej w Białymstoku, która prowadzi stronę www.specjalnelekcje.wordpress.com.

Do połowy marca 2025 r. strona zanotowała 77.700 unikalnych odwiedzin i 216.320 wyświetleń. Z interaktywnych materiałów dydaktycznych skorzystali nauczyciele m.in. z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Irlandii, Egiptu, Tunezji, Syrii, Niemiec, Danii, Szwecji, Belgii, Litwy i Ukrainy.

Wiele szkół z Polski skorzystało z moich materiałów. Jedną z pierwszych szkół, które wykorzystały materiały interaktywne była śląska Szkoła Podstawowa w Pawłowicach, która prowadziła nauczanie zdalne dla Uczniów górników z zamkniętej z powodu COVID-19 w maju 2020 roku Kopalni Węgla Kamiennego „Pniówek”. Co ciekawe w jednej z podstawówek w Kielcach Nauczycielka skorzystała z materiałów interaktywnych ze strony podczas hospitacji lekcji historii. 

Za działalność edukacyjną otrzymałem Medal „Diligentiae – Za Pilność” 2021 (Prezydent Miasta Białystok) oraz wyróżnienie Międzynarodowego Konkursu Dobrych Praktyk Kongresu Współpracy Transgranicznej Lublin 2020 w kategorii edukacja (Urząd Miasta Lublin; patronat honorowy: Komisja Europejska). Podjąłem też współpracę z Lubelskim Towarzystwem Genealogicznym i Wydziałem Historii Uniwersytetu w Białymstoku.  

Pomimo, że pozostaję Nauczycielem historii bez pracy to jako niezależny edukator pomagam innym nauczycielom i edukatorom wdrażać interaktywne ćwiczenia online na historii. Dzięki temu uatrakcyjniam lekcję historii, oszczędzam czas nauczycielom i edukatorom przez oferowanie gotowych oraz bezpłatnych materiałów edukacyjnych. Dodatkowo materiały interaktywne pomagają rodzicom z edukacji domowej, ponieważ ułatwiają dzieciom i młodzieży naukę historii na poziomie szkoły podstawowej.

 

Notka o autorze: Stefan Dmitruk jest nauczycielem historii (obecnie niezatrudnionym w szkole) i niezależnym edukatorem, jak również niezależnym naukowcem ze stopnieniem doktora. Pracował w białostockich szkołach: Zespole Szkół Zawodowych nr 2 (2004-2005), Zespole Szkół Budowlano-Geodezyjnych (2005-2007) i Szkole Podstawowej nr 37 (2019-2022). Autor 60. publikacji naukowych wydanych przez m. in. w: Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytecie Szczecińskim, Uniwersytecie w Białymstoku, Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Uniwersytecie Wrocławskim.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie