Pandemia koronawirusa sprawiła, że nauczanie ze szkolnych sal lekcyjnych przeniosło się do domów i mieszkań. Zdalna nauka była nowym doświadczeniem zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. W obliczu tego nagłego wyzwania, musieliśmy wypracować skuteczne sposoby komunikowania się oraz przekazywania nowych wiadomości. Większość nauczycieli na własną rękę zaczęła poszukiwać narzędzi, które umożliwią im efektywną naukę, skuteczną komunikację, monitorowanie pracy i postępów uczniów.
Narzędziownik zd@lnej nauczanki to subiektywny przegląd programów, aplikacji i projektów, które wykorzystywałam w okresie zdalnej nauki. Wiele z nich wykorzystuję nadal, ponieważ sprawdzają się również w stacjonarnym trybie nauki. Dobrym przykładem takiego narzędzia jest klasowy blog. To nasza wspólna, bezpieczna przestrzeń, w której uczniowie mogą znaleźć dydaktyczne, interaktywne gry i zabawy oraz materiały z zajęć lekcyjnych (filmy, prezentacje, przydatne linki…). To również doskonała forma wsparcia uczniów nieobecnych w szkole, mających trudności w nauce, ale i tych, którzy mają potrzebę ponownego odtworzenia edukacyjnych zasobów z danej lekcji, utrwalenia sobie wiedzy z danego obszaru, poćwiczenia jakiejś umiejętności.
Zdalnych lekcji nie wyobrażam sobie bez aplikacji Genially. Tworzone przeze mnie interaktywne prezentacje to stały i ulubiony przez dzieci element zajęć lekcyjnych. Narzędzi wspierających pracę ucznia i nauczyciela jest oczywiście znacznie więcej i o wielu z nich mówię w moim wystąpieniu. Umiejętnie stosowane sprzyjają aktywności uczniów, poprawiają efektywność uczenia się, stanowią ciekawe urozmaicenie zajęć. W czasie swojego wystąpienia wspominam również o grupie narzędzi, z których korzystam od zawsze. Sprawdzają się one nawet w najtrudniejszych momentach, są bezpłatne i działają bez WiFi.
Warto jednak pamiętać, że nawet najdoskonalsze narzędzia, aplikacje, programy nie będą działać, jeśli trafią w ręce niesprawnego operatora. Dlatego tak ważne jest abyśmy zadbali o swój dobrostan i codzienny relaks. I nie tracili czasu i energii na zamartwianie się tym na co nie mamy wpływu. Cieszyli się małymi, radościami dnia codziennego. Zwłaszcza teraz, podczas wakacji.
Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:
I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Mateusza Łyska:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Learnetic SA, Fundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Monika Walkowiak jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Bolesława Krzywoustego w Kamieńcu Wrocławskim. Prowadzi również indywidualne zajęcia terapeutyczne, pełni funkcję przewodniczącej zespołu samokształceniowego nauczycieli klas 0-3 i świetlicy. Trenerka i mentorka w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. W wolnych chwilach wolontariuszka w stowarzyszeniu "Widzialna Łapa".
Ostatnie komentarze