Praktyczny wymiar matematyki

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy uczniowie dostrzegają, że matematykę można skutecznie stosować w codziennym życiu – począwszy od rozwiązywania problemów finansowych po planowanie czasu i przestrzeni – zwiększa się ich motywacja do nauki tego przedmiotu. Pomaga im to zrozumieć, że przedmiot ten skrywa więcej niż tylko zestaw abstrakcyjnych reguł i wzorów, że wiedza matematyczna jest użyteczna i pomocna w wielu życiowych sytuacjach.

Zauważanie i pokazywanie matematyki w różnych obszarach życia i nauki otwiera nowe możliwości poznawania świata i współtworzenia go – szukania rozwiązań problemów, wyciągania wniosków z obserwacji i dyskusji oraz przetwarzania ich w nowe narzędzia i umiejętności.

Nastawienia do nauki jest kluczowe – niezależnie od wieku i etapu edukacji. Każde z nas ma oczywiście swoje zainteresowania i chętniej poznaje świat w ich ramach. Są jednak tematy, które nie budzą pasji odkrywcy, bywa wręcz, że powodują zniechęcenie w obliczu krzywdzących stereotypów i przykrych doświadczeń. Weźmy matematykę. Chociaż na szczęście nastawienie do tego przedmiotu zmienia się, wciąż kojarzony jest z podziałem na umysły ścisłe i humanistyczne, nazywany bywa trudnym i żmudnym. Nie ukrywajmy – takie podejście utrudnia naukę matematyki i odbiera jej w oczach uczennic i uczniów wartości praktycznych, utrudnia spontaniczne sięganie po wygodne sposoby rozwiązywania problemów oraz, co nie mniej smutne, niszczy jej piękno przejawiające się chociażby w sztuce czy przyrodzie.

Matematyka skrywa się w niemal każdym aspekcie codziennego życia, a kluczem do jej odkrywania z uczniami jest tylko (i aż) uważność na otaczający nas świat we wszystkich jego wymiarach – w tańcu, drodze do szkoły, przy posiłku czy na wakacjach. Wymienić można kilka prostych przykładów – porównujemy ceny płynu do prania w większym i mniejszym opakowaniu, korzystamy z przepisu na ciasto, ale chcemy zrobić go mniej (np. 2/3), kupujemy bilet grupowy na 20 osób, ale 4 osoby rezygnują – musimy sprawiedliwie rozdzielić kwotę na 16 osób zamiast 20. Prozaiczne? Być może, ale jakie przydatne! Dostrzeganie matematyki w zwyczajnych sytuacjach sprawia, że łatwiej odkryć jej obecność w zupełnie nieoczekiwanym miejscu – w bryłach składających się na Zamek Królewski w Warszawie, w pajęczynie rozciągniętej między drzewami czy w skrzydłach bociana.

Serdecznie polecamy obejrzenie nagrania z webinaru "Praktyczny wymiar matematyki", zrealizowanego przez Fundację Think! i Fundację mBanku. Podczas spotkania dwie doświadczone nauczycielki – Agnieszka Ogiegło oraz Beata Skrzypiec – dzielą się dobrymi praktykami i wskazówkami na angażujące aktywności matematyczne w klasach IV-VIII:

Podczas tego webinaru:

  • dowiesz się, gdzie szukać matematyki w terenie,
  • poznasz nowe, interaktywne i angażujące metody nauczania,
  • odkryjesz kolejne możliwości wykorzystania matematyki w praktyce.

Sięgnij po więcej

Trzy poprzednie webinary z cyklu „Matematyka jest wszędzie” możesz obejrzeć tutaj:

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBanku – mSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie