Po co nam otwarta edukacja?

fot. Koalicja Otwartej Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Z tej okazji Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza do rozmowy o tym, czym jest otwarta edukacja i jak stosować ją w praktyce. „Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji” to webinar, w którym można będzie wziąć udział już 28 marca br.

U podstaw rozumienia otwartej edukacji leży chęć i gotowość do dzielenia się: wiedzą, umiejętnościami, wsparciem i zasobami. Żeby było to możliwe potrzebna jest odpowiednia kultura pracy oparta na zaufaniu i porozumieniu. W otwartej szkole wszyscy są uczniami i nauczycielami, twórcami i odbiorcami, a dzięki internetowi oraz nowym technologiom dzielenie się wiedzą jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Tworzenie i korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych jest konsekwencją takiego sposobu myślenia.

Aby przybliżyć od strony praktycznej zagadnienia związane z otwartością edukacji, Koalicja Otwartej Edukacji przygotowała konferencję webinarową pod patronatem Superbelfrów RP: 28 marca w godz. 18.00 – 21.30. Aby wziąć udział, zarejestruj się tutaj: bit.ly/otwartaedu.

Organizatorzy wydarzenia chcą przedstawić pięć różnych spojrzeń na otwartą edukację.

Unikaj kłopotów i pomagaj innym. Prawo autorskie i dobre obyczaje (18.00 – 18.40 Kamil Śliwowski, Otwarte Zasoby, Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe).

Choć czasem internet sprawia takie wrażenie, nie wszystko tam wolno i nie ze wszystkiego co tam znajdziemy możemy korzystać swobodnie. Co należy wiedzieć o prawie autorskim do materiałów edukacyjnych i czym różnią się zasoby darmowe od otwartych zasobów? Jak wyszukiwać, rozpoznać i poprawnie używać takich zasobów jak zdjęcia, grafiki, fragmenty kursów w pracy nauczyciela? Czym są licencje Creative Commons? Czy istnieją planety na których nie ma prawa autorskiego?

Otwarte zasoby dla nauczycieli – podejście praktyczne (18.40 – 19.20 Tomasz Mikołajczyk, Superbelfrzy RP).

W ciągu kilkudziesięciu minut przekonacie się, że warto korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Pokażemy skąd i w jaki sposób je pobierać. Podamy też kilka faktów wyjaśniających dlaczego i kiedy warto korzystać akurat z OZE a nie ze wszystkich zasobów, jakie daje nam teoretycznie „za darmo” internet.

Szkoła otwarta na różnorodność (19.20 – 20.00 Malina Baranowska- Janusz, Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Opowiemy o sprawdzonych metodach wspierania różnorodności w szkole i w klasie. Głównie oparte są one na wartościach, które powinny być wspierane codziennie w środowisku szkolnym. Otwierają one i uwrażliwiają zarówno uczniów i uczennice jak i kadrę pedagogiczną, na wszystko co różne, inne, odbiegającej od tzw. normy. Pozwalają doceniać i wykorzystywać różnorodność do budowania mocnych relacji, otwierania się na nieznane i uczenia się tolerancji.

Dlaczego kocham kulturę remiksu (20.00 – 20.40 Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska)

Od czasów oświecenia kultura europejska jest zakładnikiem imperatywu oryginalności. Do dziś widać to w konstrukcji prawa autorskiego. Tymczasem kultura nie jest serią izolowanych erupcji twórczego szału – to raczej skomplikowany ekosystem wzajemnych zależności, inspiracji, motywów, kodów i technik. Praktyki remiksu, strategie ready-made, wykorzystanie dziedzictwa kulturowego jak klocków Lego do budowy własnego ja, zwraca uwagę na te aspekty kultury, które oparte są o transmisję, wspólne doświadczenie i współpracę. Zamiast celebrować izolowany indywidualizm możemy cieszyć się wspólnotowym charakterem kultury.

Szkoła uczy się przez całe życie (20.40 – 21.20 Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą, Katarzyna Górkiewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej).

Szkoła nie może być miejscem poza upływającym czasem i zmieniającym się kontekstem: społecznym i kulturowym. Świat przeobraża się szybciej niż my jesteśmy w stanie tworzyć tradycyjne podręczniki, które będą go tłumaczyć i o nim opowiadać. Otwarta szkoła nieustannie uczy się i czerpie z nauki, biznesu czy mediów. Jak wykorzystać w szkole metody takie jak design thinking i inqiury based learning? Jak tłumaczyć zjawisko fałszywych faktów, czyli fake – news? Pokażemy Wam jak to robić.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie