Metoda debaty oksfordzkiej w praktyce (Akademia Młodego Superbelfra)

fot. Izabela Wyppich

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda debaty oksfordzkiej to nic innego jak usystematyzowana metoda dyskusji, która można zastosować w trzech wymiarach: na lekcji w klasie, podczas sparingów oraz podczas turniejów debaty oksfordzkiej. Sama metoda to holistyczny sposób uczenia różnych umiejętności zawartych w obecnych kompetencjach kluczowych. Często mówimy dzisiaj też o kompetencjach 4K, czyli myśleniu krytycznym, kreatywności, komunikacji i kooperacji. Metoda debaty oksfordzkiej rozwija wszystkie powyższe umiejętności ucząc przy okazji wystąpień publicznych, panowania nad ciałem i głosem, a także nad wszechobecnym stresem.

Do kogo jest skierowana? Do wszystkich bez wyjątku na każdym etapie edukacyjnym, którzy chcą się jej nauczyć lub poszerzyć przywoływane już kompetencje kluczowe. Możemy stosować ją całościowo według wzoru wystąpień podczas debaty oksfordzkiej, która narzuca nam wystąpienia czterech mówców drużyny propozycji i opozycji, a każdy z nich ma do zagrania określoną rolę w dyskusji. Jedynka tłumaczy tezą, dwójka argumentuje, trójka kontrargumentuje, a czwórka podsumowuje debatę. Wszystko to dzieje się w określonym czasie i przy określonych zasadach, które zakładają dodatkowe role marszałka, sędziów czy publiczności.

Możemy także zastosować metodę debaty oksfordzkiej jako swoisty trening umiejętności kluczowych, wtedy wybieramy konkretną role i ćwiczymy ją z klasą grupą lub zainteresowanymi osobami.

Metodę debaty oksfordzkiej często przyrównuje się do rozprawki argumentacyjnej, a role mówców do poszczególnych jej części: jedynka to wstęp, dwójka i trójka to rozwinięcie, a czwórka to zakończenie. Spoglądając na debatę w taki właśnie sposób, proponujemy konkretne zabawy lub jak kto woli metody pracy z klasą, jej częścią lub klubem zainteresowanych debatą oksfordzką.

Możemy zatem użyć zabawy w „Arkę Noego” czy „Balon” do ćwiczenia argumentacji. Możemy rozwijać kreatywność naszych wychowanków poprzez zabawę słowem wspomaganym grami Dixit czy Story Cubes. Wreszcie możemy zaproponować naszym uczniom, by zaproponowali tematy debaty/dyskusji i zapisali, a następnie wylosowali oraz podyskutowali na wybrany temat. Po pierwsze będą musieli stworzyć tematy równe i debatowalne, po drugie zostaną ograniczeni czasem, po trzecie samo losowanie będzie rodzajem gry.

Gdybyście chcieli poszukać głębiej zapraszamy do obejrzenia webinaru poświęconego debatom oksfordzkim:

Ponadto zachęcam do wejścia na poniższe strony, na których znajdziecie więcej inspiracji do debatowania:

 

Notka o autorce: Beata Maleska-Pająk jest nauczycielką historii, wiedzy o społeczeństwie, historii i teraźniejszości oraz wychowania do życia w rodzinie w ZSTiO nr 2 w Katowicach. Trener debaty oksfordzkiej, sędzia turniejowy, opiekun drużyny, szkoleniowiec. Członkini zespołu Fundacji "Projekty Edukacyjne". Wielka miłośniczka poprawnej emisji i dykcji głosu. Instruktor teatralny, była aktorka teatrów amatorskich. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie