Sidebar

23
Pn, Cze

Kilka pomysłów na TIK-owe działania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka przez działanie (learning by dooing) powinna być nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela. Warto śledzić to, co w danym momencie jest „na topie”, obserwować zainteresowania uczniów i wykorzystywać zdobytą dzięki temu wiedzę w codziennej praktyce szkolnej. Stąd też w tym artykule podzielę się kilkoma pomysłami, które bez wątpienia uatrakcyjnią lekcje.

Wirtualne spinnery w akcji

Swojego czasu był wielki boom na zabawy spinnerami. Trend ten trochę osłabł. Zachęcam, jednak do jego ożywienia na lekcjach. Moją propozycją jest wirtualny spinner ze strony Math is fun. W zakładce Choices należy wybrać interesującą opcję (odpowiedzi do pytań stawianych uczniom na języku angielskim, cyfry od 1-10, Direction - kierunki świata, alfabet). Tego rodzaju pomoc doskonale sprawdza się przy nauce kodowania, grze w państwa miasta, wymyślaniu nazw, terminów na daną literę, nauce orientacji w kierunkach świata. Więcej wirtualnych spinnerów znajdziecie na moim blogu Digitalni i kreatywni.

A może kody kreskowe?

W ostatnim czasie w edukacji dużą popularnością cieszą się QR kody. Sam wykorzystuję je na wielu lekcjach. Nie mniej jednak szukam też ciągle nowinek. Jedną z nich mogą być dobrze znane ze sklepów kody kreskowe. Przygotowanie za ich pomocą zagadek dla dzieci, działań matematycznych i wielu innych pomocy, które zależą od naszej kreatywności.

Ich przygotowanie jest bardzo proste. Wystarczy wykonać kilka kroków:

Wchodzimy na stronę: https://www.barcode-generator.de/V2/pl/index.jsp. W oknie wartości i właściwości kasujemy kody i wpisujemy własne pomysły, a następnie odznaczamy tekst
Wybieramy przycisk tworzenie kodu kreskowego. Do działania z uczniami potrzebujemy skanera kodów kreskowych i QR kodów, który można ściągnąć ze sklepu Google Play.

Wirtualna tablica glencoe

Na koniec chciałbym pokazać zastosowanie jednej z wirtualnych tablic, którą można odnaleźć na tej stronie www. Znajdują się na niej narzędzia do pisania, rysowania, linijka, stoper, timer. To jednak nie koniec jej możliwości. W zakładce Backgrounds znajdziecie, bowiem: gotowe szablony do gier na języku angielskim, ilustracje, które są niezwykle przydatne we wprowadzaniu tabliczki mnożenia i innych działaniach w edukacji wczesnoszkolnej, szablony osi liczbowych. Wszystko to można wydrukować i mieć gotowy materiał do pracy na zajęciach. Ale to nadal nie wszystko… Zajrzyjcie do zakładki Manipulatives. Są w niej figury geometryczne, z których można układać sekwencje, bloczki, kalendarz, waga i kilka innych narzędzi, które przydadzą się w codziennej pracy z uczniami. Zaletą tej pomocy jest to, że możemy wybrać interesującą Nas klasę (począwszy od przedszkola a na klasie ósmej skończywszy)

 

Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie mogę zrozumieć, dlaczego z takim uporem promuje się w edukacji metody nauki pomagające zapamiętywać duże ilości faktów? Ciągle jakieś "zagadki", "quizy", "spinnery", "QR kody" itp. Nie tedy droga ! Jakie ma znaczenie, czy używamy QR kodu, czy...
Nie mogę zrozumieć, dlaczego z takim uporem promuje się w edukacji metody nauki pomagające zapamiętywać duże ilości faktów? Ciągle jakieś "zagadki", "quizy", "spinnery", "QR kody" itp. Nie tedy droga ! Jakie ma znaczenie, czy używamy QR kodu, czy nie ? To tylko narzędzie. Tak samo używamy ołówka i kartki papieru, ale przecież to nie użycie ołówka i kartki papieru decyduje o efektach procesu edukacyjnego, lecz SPOSÓB NAUCZANIA. Jeżeli będziemy nadal brnąć w absurdalny ARCHAICZNY system klasowo-lekcyjny, to nie będzie miało ABSOLUTNIE żadnego znaczenia, czy korzystamy z ołówka, lasera, pola siłowego czy QR kodu. Istotą edukacji jest SPOSÓB ZAANGAŻOWANIA MÓZGU w proces poznawania. Jeżeli jest to zaangażowanie pasywne, to jest to strata czasu. Ale nie każde zaangażowanie aktywne daje pozytywne skutki ! Często stosowane metody infantylizacji edukacji polegające na dziecinnych zabawach z elementami nauczanie prostych bzdurek zamiast skupiać uwagę, rozprasza ją. Dzieci wcale nie muszą się uczyć "przez zabawę" ! Jest nawet odwrotnie ! Prawdziwa nauka to SKUPIENIE i KONCENTRCJA na ISTOCIE sprawy, a nie "rzucanie piłeczek", "klaskanie łapkami", "robienie pajacyka" itp.

Słynne hasło "gamification" jest bardzo źle rozumiane. Nie chodzi o to, żeby uczyć za pomocą prymitywnych zabaw i gierek, lecz o to, aby wprowadzić element SYMULACJI RZECZYWISTOŚCI, który pozwala lepiej zrozumieć analizowane procesy.

Przykładowo zupełnie nie rozumiem, dlaczego książki do matematyki czy fizyki są kolorowe. Przecież do nauki tych przedmiotów wystarczą jedynie proste, kreskowe, czarno-białe schematy ! Do nauki procesów fizycznych w atmosferze nie potrzebuję fotografii chmur na niebie lub widoku Ziemi z kosmosu ! Jest nawet wręcz przeciwnie ! To proste schematy lepiej pokazują ISTOTĘ sprawy, niż naturalne fotografie.

Postępująca infantylizacji edukacji jest przerażająca.

Nauka angielskiego powinna polegać na prowadzeniu konwersacji w środowisku maksymalnie zbliżonym do normalnego życia, a nie na quizach czy zagadkach, które być może pozwalają zapamiętać słówka, ale nie uczą rozmawiania.

Ciągle to samo: zajmowanie się sprawami pobocznymi, a unikanie zmiany systemu.
More
Piotr
This comment was minimized by the moderator on the site
Według mnie i mojej wiedzy, każdy element, który pozwala urozmaicić naukę odchodząc od tradycyjnych książek powinien być chętniej stosowany przez nauczycieli na lekcjach. Często słyszę hasło uczmy bawiąc i według mnie to świetna droga do tego aby...
Według mnie i mojej wiedzy, każdy element, który pozwala urozmaicić naukę odchodząc od tradycyjnych książek powinien być chętniej stosowany przez nauczycieli na lekcjach. Często słyszę hasło uczmy bawiąc i według mnie to świetna droga do tego aby zainteresować uczniów przedmiotem lub konkretnym materiałem. I to niezależnie czy uczymy angielskiego alfabetu, słówek, tabliczki mnożenia czy gramatyki. Korzystajmy z nowinek technologicznych w swoim nauczaniu. Efekty są naprawdę niesamowite.
More
Alfabet po angielsku
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie