Batimuzykowanie w mojej klasie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

Czasem wystarczy trafić na dobre szkolenie. Tak było w przypadku Aleksandry Schoen-Kamińskiej z Zespołu Szkół nr 3 w Pile i członkini grup Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Wzięła udział w warsztatach "Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci na podstawie metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss", a potem okazało się, że muzykowanie w klasach 1-3 może być fantastycznym doświadczeniem edukacyjnym i dla dzieci i dla nauczyciela.

„Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss zachwyca mnie od lat. Stosuję ją w każdej, kolejnej klasie i odkrywam na nowo. Uczniowie poznają nazwy i brzmienie instrumentów perkusyjnych, sami robią inne tzw. niekonwencjonalne. Czytają partytury z nutami i symbolami, znają budowę poznanych utworów, poznają pojęcia muzyczne np. pizzicato czy coda.” – mówi Aleksandra Schoen-Kamińska. „Dzieci bawią się przy utworach muzyki klasycznej, które w innych sytuacjach mogłyby ich nie zainteresować, a tak... grają Straussa, Haendla, Schuberta, Bethoveena i Mozarta. Tańczą Rachmaninowa i Chopina. Ta metoda, choć na początku (nawet dla nauczyciela) wcale nie jest łatwa - naprawdę aktywizuje, przynosi niezwykłe efekty i ogromną satysfakcję.”

Muzyka była tematem przewodnim tegorocznych INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016. Aleksandra Schoen Kamińska zaprezentowała podczas konferencji wykorzystanie metody Batii Strauss w pracy z uczniami klas 1-3. Na pewno warto się zainspirować i spróbować przenieść pewne muzyczne zabawy do swoich klas:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie