Amerykańscy nastolatkowie wydają na konsumpcję 150 mld dolarów rocznie. Film "The Cost of Cool: Youth Consumption and the Environment" ukazuje młodych ludzi zastanawiających się, co to znaczy “być cool” oraz uświadamia, jak konsumpcja wpływa na ich życie oraz na środowisko naturalne. Stara się odpowiedzieć na pytanie, ile płacimy za styl życia.

Edukacja poprzez zabawę sprzyja rozwojowi dzieci i młodzieży. Od ponad dekady w Stanach Zjednoczonych popularne są tzw. Edutainment Center, czyli parki rozrywki, w których to dzieci odgrywają główne role, a dorośli mogą się tylko popatrzeć. Chłopiec marzy, żeby być strażakiem – proszę bardzo. Dziewczynka chce być panią doktor – nie ma sprawy, zapraszamy.
Żaden z programów edukacyjnych w mediach nie zdobył do tej pory takiej widowni i popularności na świecie jak Ulica Sezamkowa, program przeznaczony dla najmłodszych widzów w wieku przedszkolnym (a później także i nieco starszych dzieci), realizujący ideę edukacji poprzez zabawę. Wychowało się na nim już kilka pokoleń osób z kilkudziesięciu krajów świata.
Firma TellTale rozpoczęła II część interaktywnego serialu „Sam & Max”, który oglądać można bezpośrednio w Internecie. Do niedawna pojęcie serial kojarzyło nam się z produkcjami telewizyjnymi. Dziś możemy rozszerzyć jego znaczenie. Oto świetna produkcja przemysłu rozrywkowego, która łączy format serialu z grami interaktywnymi i formą komiksu.
Od wielu lat najpowszechniejsze zastosowanie Edutainment dotyczy ochrony zdrowia. Głównym producentem programów pro-zdrowotnych (najczęściej w formie seriali, tzw. oper mydlanych) są Stany Zjednoczone. Wśród wielu instytucji dbających o rozwój edukacji zdrowotnej na uwagę zasługują rządowe Centra Kontroli i Prewencji Chorób (CDC).
Serial telewizyjny Edutainment o przygodach detektywa Vijay cieszył się wielką popularnością w Indiach. Program obejrzało łącznie blisko 200 milionów mieszkańców tego kraju, chociaż nie był to klasyczny thriller telewizyjny. Głównym przekazem ukrytym w treści serialowych odcinków była bowiem tematyka dotyczące profilaktyki zdrowia, HIV i AIDS.
Programy Edutainment są dobrym narzędziem do kształtowania postaw społecznych w obszarze ochrony i profilaktyki zdrowia, co potwierdzają liczne sukcesy programów realizowanych w Ameryce Południowej, Afryce, Azji Południowej. „The Yellow Card” (2001) to nakręcony w Zimbabwe film skierowany do młodych osób, poświęcony tematyce AIDS oraz ciąż osób nieletnich.

