Sidebar

14
Śr, Maj

Parki rozrywki jako przestrzenie Edutainment

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentEdukacja poprzez zabawę sprzyja rozwojowi dzieci i młodzieży. Od ponad dekady w Stanach Zjednoczonych popularne są tzw. Edutainment Center, czyli parki rozrywki, w których to dzieci odgrywają główne role, a dorośli mogą się tylko popatrzeć. Chłopiec marzy, żeby być strażakiem – proszę bardzo. Dziewczynka chce być panią doktor – nie ma sprawy, zapraszamy.

Psychologowie już dawno temu udowodnili, że zabawa ma istotny wpływ na rozwój emocjonalny i intelektualny dzieci. Zabawa zajmuje tak znaczną część życia dziecka, że dorośli często nie doceniają jej znaczenia. Tymczasem dzieci na etapie przedszkolnym (do 7 roku życia) poprzez zabawę wiele się uczą o relacjach społecznych, zwłaszcza gdy odgrywają określone role osób dorosłych z najbliższego otoczenia. Mogą w ten sposób realizować swoje marzenia o byciu kimś ważnym.

Parki Edutainment są ośrodkami edukacyjnymi, w których nawet najbardziej nieśmiałe dziecko może stać się Kimś. Pierwsze - PlaySpace - powstało w Raleigh w stanie Północnej Karoliny w 1994 roku. Jest to swoista placówka muzealna dedykowana edukacji i rozwojowi dzieci poprzez osobiście wymyślane, kreatywne i interaktywne zabawy. Przeznaczona jest dla dzieci od 1 do 7 roku życia, choć centrum odwiedzają również i starsze dzieci. Każdy z elementów parku dopracowano tak, aby dziecko poznało, czym się charakteryzuje dane miejsce – jest tu bank, w którym dziecko może otrzymać pieniądze, jest pracownia artystyczna, w której dziecko może samo stworzyć arcydzieło, jest kawiarnia, zamek, plac budowy, wóz strażacki (który przyjechał gasić właśnie pożar), samochód, który można zatankować, szpital, teatrzyk kukiełkowy, dworzec i pociąg, a nawet zbiornik z wodą, w którym można poeksperymentować z powodziami, zatopieniami i osuszaniem.

Z kolei Wannado City w Sawgrass Mills na Florydzie zbudowane zostało z myślą nie tylko o dzieciach, ale i młodzieży (2-14 lat). Z jednej strony oferta parku odpowiada na zapotrzebowanie – pytając młodych uczestników kim chcieliby być, z drugiej stawia również pytania, czego chcieliby się dowiedzieć. Pomocą służy zespół edukatorów, gotowych wyjaśnić niemal każdą zagwostkę w głowie młodego człowieka. Zabawa miesza się tu z rzeczywistością. Młodzi strażacy naprawdę gaszą pożar używając do tego prawdziwych strażackich sikawek. W studiu filmowym naprawdę powstaje film z udziałem najmłodszych gwiazd, a o wszystkim mogą napisać lub opowiedzieć przed kamerą młodzi dziennikarze.

edutainment 

Zresztą, sami zobaczcie – oto akcja prosto z Wannado City:

Tylko w samych Stanach Zjednoczonych powstało już około 300 muzeów, które starają się edukować poprzez różne formy zabawy. Podobny kierunek myślenia prezentują europejskie ośrodki, na czele z londyńskimi Museum of Natural History i Science Museum.

Edutainment Center nie są zamykane wyłącznie w budynkach. Coraz częściej włącza się do nich również otwarte przestrzenie, żeby wykorzystać możliwości, jakie stwarzają otwarte przestrzenie. Przykładem takiego parku jest Bamboola, położona na 28 tysiącach metrów kw. w Dolinie Krzemowej w Kalifornii, albo niewiele mniejszy LouLou Al Dugong otwarty pod koniec maja 2007 r. w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

edutainmentTen ostatni, jak to ostatnio bywa w przypadku obiektów budowanych w Dubaju, zaskakuje nowatorskim podejściem do edukacji. Jak przyznają jego twórcy, koncepcja Edutainment osiągnęła tu zupełnie nowy poziom. Centrum nadal uczy przez zabawę, ale uczy dodatkowo z poszanowaniem i zrozumieniem różnorodnych kultur i wartości, a także z uwzględnieniem tematyki ekologicznej i edukacji samych rodziców.

Program zabawy w LouLou Al. Dugong nasycony jest opowieściami oraz wydarzeniami, które przekazują dzieciom wartości ekologiczne, a część wpływów z opłat jest przeznaczonych na ochronę gatunków zagrożonych wyginięciem, w tym żyjącego w wodach Zatoki Perskiej morskiego ssaka diugonia. Powstał również dziecięcy klub Eco-Rangers. Centrum szanuje również różnice kulturowe i dlatego w dni robocze wstęp do centrum mają wyłącznie kobiety i dzieci, ponieważ wówczas centrum zamienia się w klub dla matek i niań, a z myślą o ich edukacji organizowane są różnego rodzaju wydarzenia. Dzieci uczą się także czynności typowych tylko dla poszczególnych kultur, na przykład używania henny, łowienia ryb z arabskiej łodzi dhow, gotowania potraw arabskich czy indyjskich.

W Polsce również staramy się wykorzystać elementy Edutainment w tego typu obiektach. Tak jest w Parku Jurajskim w Bałtowie, a podobna myśl przyświeca twórcom warszawskiego Centrum Kopernik, gdzie dzieci i młodzież będą mogli własnoręcznie doświadczyć działania praw nauki.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie