Temat e-podręczników ostatnio trochę jest mniej obecny w mediach. Ciekawy jestem, czy po jutrzejszej debacie w siedzibie Gazety Wyborczej (Cyfrowe podręczniki – jakie będą?) media znów zapełnią się ognistymi wypowiedziami zapowiadającymi koniec wolnej konkurencji na rynku podręczników i nadchodzącą cyfrowo-wydawniczą katastrofę made in ORE?photo: istockphoto.com

O trendach we współczesnej edukacji napisano już wiele i ciągle powstają nowe opracowania. Na naszych oczach zmienia się bowiem środowisko, w którym żyjemy. Dziesięć lat temu dokonywanie czynności bankowych przez ekran własnego komputera było jeszcze czymś wyjątkowym; dziś możemy w pełni kontrolować swoje finanse w telefonie z ekranem dotykowym. Podobnie zmienia się szkoła, choć tempo tych zmian jest wolniejsze.(C) Monkey Business - fotolia.com

Dyskusja, która przetoczyła się ostatnio przez polskie media w związku z projektem Cyfrowa Szkoła i pomysłem na bezpłatne e-podręczniki, ominęła jeden ważny, może nawet ważniejszy niż inne wątek, który we współczesnym cyfrowym świecie nabiera szczególnego znaczenia. Może nie ma już w ogóle potrzeby i uzasadnienia dla używania podręczników w szkołach?photo: istockphoto.com

Nie potrafimy spokojnie rozmawiać o pracy i pensjach nauczycieli – zauważa Aleksandra Pezda na łamach ostatnich „Wysokich Obcasów“. „Nauczyciele żadają od nas [dziennikarzy] prostego wyboru: albo jesteś z nami, albo przeciw nam! O ich pracy i pensjach od lat nie ma innej rozmowy – tylko na takich wielkich emocjach. Dlaczego? Bo to nie jest walka wyłącznie o pieniądze. To jest walka o honor.“(C) Edunews.pl

Koniec roku szkolnego to dobry temat na przypomnienie wyników sondy Edunews.pl dotyczącej komunikowania się nauczycieli z rodzicami i vice versa. Chociaż w sondzie oddano jedynie 163 głosy, wydaje się, że jej wyniki potwierdzają pewien stan, z jakim mamy do czynienia w szkołach. Głównym powodem kontaktów są oceny ucznia w szkole.photo: sxc.hu

W czasach, w których ministrowie finansów mniejszych lub większych potęg ekonomicznych świata zastanawiają się, gdzie szukać budżetowych oszczędności, idea otwartej nauki i otwartej edukacji zaczyna zdobywać coraz większe grono zwolenników. Zarówno w społeczeństwie, jak i w administracji publicznej.photo: sxc.hu

Nie mogłem się powstrzymać przed komentarzem ostatnich wydarzeń dziejących się na polskich ulicach i w internecie. Istnieje moim zdaniem głęboki związek między protestami młodzieży w sprawie podpisania ACTA a edukacją obywatelską. Wygląda na to, że rządowym politykom, którzy bezpośrednio zaangażowani byli w proces decyzyjny ws. ACTA, przydałoby się gruntowne powtórzenie materiału z wiedzy o społeczeństwie. Bo rząd pokazał, że edukację obywatelską w Polsce można w zasadzie odłożyć... ad acta. Do wyborów daleko, więc zdaniem obywateli nie należy się przejmować?CC-BY olo81 Flockr.com

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie