Inspiracje Wczesnoszkolne (2015)

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawie 300 nauczycieli i edukatorów przyjechało do Warszawy, aby wziąć udział w niecodziennym spotkaniu praktyków edukacji wczesnoszkolnej. Przez dwa dni – w sobotę i niedzielę – będą się uczyć od siebie nawzajem, wymieniać doświadczeniami, pokazywać fragmenty lekcji (nagrane na wideo lub wmontowane w przygotowane prezentacje i „prezitacje"). Będą dyskutować o tym, jak nauczanie w klasach I-III uczynić ciekawszym i bardziej angażującym dla uczniów, jak podnosić wartość dydaktyczną i jakość nauczania oraz wykorzystywać różnorodne narzędzia dydaktyczne, technologie oraz zasoby internetu, aby kształcić kompetencje społeczne i cyfrowe dzieci.

Podczas konferencji „Szkoła pierwsza klasa! Inspir@cje wczesnoszkolne 2015“ zaproszeni do wypowiedzi nauczyciele będą proponować różnorodne, często nowatorskie rozwiązania stosowane przez nich w klasach I-III w polskich szkołach, podpowiadać, co się sprawdza, a co nie. Jest to chyba pierwsze tego typu wydarzenie w naszym kraju, w którym prawie cały program wydarzenia oparto właśnie o doświadczenia praktyczne nauczycieli wczesnoszkolnych.

„Staraliśmy się tak przygotować to wydarzenie, aby uwzględnić szerokie potrzeby nauczycieli i edukatorów zajmujących się wczesnym etapem kształcenia. Chcieliśmy w jak największym stopniu skupić się na codziennej praktyce edukacyjnej, a nie na teorii nauczania.“ – mówi Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl i pomysłodawca konferencji. „Dzięki współpracy z nauczycielami z grupy Superbelfrzy RP – partnera merytorycznego konferencji, udało się zaprosić osoby, które są więcej niż doświadczonymi pedagogami – są poszukiwaczami edukacyjnych przygód i eksperymentów dydaktycznych, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, czyli TIK.“

Od jakości edukacji w klasach I-III zależy bardzo dużo. Wczesny etap kształcenia wyposaża uczniów w podstawowy bagaż umiejętności i postaw, które będą rozwijane w następnych latach. Pierwsze lata szkoły mogą okazać się kluczowe dla rozwoju dziecka i tego, w jaki sposób będzie uczyć się i funkcjonować w społeczności szkolnej.

„Poprzez wizualizację i przykłady podczas Inspiracji Wczesnoszkolnych chcemy zachęcać do naśladowania i pogłębiania prezentowanych różnych zajęć, gier i zabaw. Chcemy, aby doświadczenia edukacyjne dzieci w klasach I-III były jak najbardziej zróżnicowane.“ – dodaje Polak.

Organizatorzy konferencji zwracają szczególną uwagę na innowacje dydaktyczne i mądre wykorzystanie technologii edukacyjnych w szkołach. Jak wynika z doświadczeń wielu polskich nauczycieli – nowe metody prowadzenia zajęć (oparte bardziej na współpracy) i odpowiednie wykorzystanie technologii w nauczaniu wczesnoszkolnym – przyczyniają się nie tylko do ciekawszych i bardziej atrakcyjnych zajęć, ale – co bardziej istotne – do kształcenia kompetencji, które będą uczniom za chwilę potrzebne w życiu. Nie tylko tych cyfrowych, ale przede wszystkim społecznych (wszak dziś dzięki technologiom nawiązujemy coraz więcej relacji i kontaktów).

Przy okazji tego spotkania edukacyjnych innowatorów, warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny trend. Z polskich i międzynarodowych badań i prognoz wynika, że dzieciom, które już uczą się w klasach I-III wkrótce niezbędny będzie jeszcze jeden język: język programowania. Otacza nas coraz więcej skomplikowanych urządzeń technologicznych, a będzie ich jeszcze przybywało. Z drugiej strony coraz częściej przenosimy naszą aktywność do sieci, w której też, w mniejszym lub większym stopniu, będziemy programować, aby korzystać z różnych narzędzi i możliwości. Dlatego Partnerem Strategicznym w organizacji konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne został program Mistrzowie Kodowania, rozwijany w polskich szkołach dzięki firmie Samsung Electronics Polska, m.in. przy wsparciu nauczycieli z grupy Superbelfrzy RP. Jest to unikalny w skali Europy program, w którym uczniowie kodują i programują – tworzą swoje własne cyfrowe projekty, gry i zabawy. Przygotowują się do funkcjonowania w różnych rzeczywistościach, w tym tej wirtualnej.

„Nasi mali programiści, uczestnicy programu Mistrzowie Kodowania, dopiero zaczynają swoją zabawę z programowaniem. To są zaledwie podstawy, to są początki, ale już na tych nawet początkowych etapach nauczania powstają świetne projekty.“ – mówi Blanka Fijołek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności firmy Samsung Electronics Polska i pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania“. „Takie projekty pozwalają mieć przekonanie, że wśród nich są również przyszli autorzy dużych, skomplikowanych osiągnięć technologicznych i wspaniałych produktów, które będą cieszyły konsumentów na całym świecie.“ – dodaje Fijołek.

„Mistrzowie Kodowania są świetnym dowodem na to, że duże firmy, takie jak Samsung mogą realizować nie tylko swoje cele biznesowe, ale i społeczne, i to w tak ważnym obszarze, jakim jest edukacja.“ – mówi Marcin Polak. „Od jakości edukacji szkolnej zależy los tysięcy uczniów po ukończeniu szkoły. Jeśli w trakcie lat spędzonych w szkole trafią i skorzystają z takich inicjatyw jak Mistrzowie Kodowania, będą mieli wyższe kompetencje - cyfrowe i społeczne - i w konsekwencji silniejszą pozycję na rynku pracy, będą lepiej funkcjonować w warunkach społeczeństwa opartego na wiedzy i gospodarki cyfrowej, do której zmierzamy.“

Przesłanie organizatorów Inspiracji Wczesnoszkolnych do polskich szkół jest dość proste: inspirujmy i dzielmy się wiedzą, podchwytujmy od siebie sprawdzone metody nauczania – przyniesie to korzyść nie tylko szkole jako instytucji, ale i całemu społeczeństwu.

***

Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest program Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń WCIES.

Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partnerzy medialni: pierwsze radio informacyjne TOK FM oraz Głos Nauczycielski.

Filmowe relacje z wystąpień podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 zamieszczone zostaną w kanale edukacyjnym TerazEdukacja w YouTube – już teraz można w nim znaleźć ponad 150 filmów i prezentacji o nowoczesnej edukacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie