Sekret tkwi w różnorodności. Jak wykorzystać w edukacji różnice między kulturą Wschodu a Zachodu?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy wiesz, że uwarunkowania kulturowe w istotny sposób wpływają na postrzeganie dobrego życia? Szczególnie wyraźne różnice widoczne są między kulturami Wschodu i Zachodu. Poznanie różnic może być punktem wyjścia do poszukiwania inspiracji, które możemy wykorzystać w naszej praktyce edukacyjnej.

Podążając tropem Nisbetta (2008), główne różnice między Wschodem a Zachodem dotyczą:

  • Poczucia sprawczości: Ludzie z krajów Zachodu często chcą sami decydować o swoim życiu, cenią sobie niezależność i możliwość wyboru. Na Wschodzie ważniejsze jest działanie razem, we wspólnocie. Liczy się to, żeby współpracować i dbać o dobro wszystkich, a nie tylko swoje.
  • Postrzegania indywidualizmu: Na Zachodzie docenia się chęć wyróżnienia, bycia wyjątkowym i spełniania własnych marzeń. Na Wschodzie bardziej liczy się bycie częścią grupy i dostosowywanie się do zasad, jakie w niej panują.
  • Stosunku do równości i hierarchii: W zachodnich krajach dąży się do tego, żeby wszyscy mieli równe szanse i żeby liczyły się umiejętności, a nie pozycja społeczna. Na Wschodzie akceptuje się, że są osoby na różnych szczeblach drabiny społecznej – to ma zapewniać porządek i stabilność.

Badania wykazują, że mieszkańcy Azji lepiej od ludzi Zachodu rozumieją uczucia i intencje innych, co obejmuje również sposób postrzegania relacji między ludźmi a zwierzętami.

Jak wykorzystać różnice między Wschodem a Zachodem w edukacji?

  • Łączenie samodzielności z pracą zespołową: Zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji (Zachód), ale też ucz ich współpracy, dzielenia się odpowiedzialnością i działania na rzecz wspólnego dobra (Wschód).
  • Indywidualne podejście z szacunkiem do grupy: Pozwalaj uczniom rozwijać swoje talenty i zainteresowania (Zachód), jednocześnie budując poczucie przynależności i odpowiedzialności za grupę (Wschód).
  • Promowanie równości, ale z uznaniem dla autorytetu: Wspieraj ideę, że każdy ma prawo do nauki i rozwoju niezależnie od pochodzenia (Zachód), ale jednocześnie ucz szacunku dla nauczycieli, starszych i bardziej doświadczonych osób (Wschód).
  • Równowaga między zasadami a elastycznością: Ustalaj jasne reguły i wartości, które obowiązują wszystkich (Zachód), ale bądź otwarty na dostosowanie podejścia w zależności od sytuacji czy potrzeb ucznia (Wschód).
  • Nauka poprzez dyskusję i refleksję: Zachęcaj uczniów do zadawania pytań, krytycznego myślenia i dzielenia się opiniami (Zachód), ale też do słuchania innych, cierpliwości i budowania wiedzy przez obserwację (Wschód).
  • Rozwijanie zarówno osiągnięć indywidualnych, jak i grupowych: Doceniaj sukcesy jednostki (Zachód), ale też celebruj osiągnięcia zespołu i wspólny wysiłek (Wschód).
  • Nauka empatii i globalnego spojrzenia: Pokazuj różne podejścia kulturowe, aby uczniowie lepiej rozumieli siebie nawzajem i świat. Buduj postawę otwartości i szacunku wobec różnic. 

Inspirując się azjatyckim podejściem, warto wprowadzać więcej zajęć, które uczą uważności na emocje innych – zarówno ludzi, jak i zwierząt. Dzięki temu uczniowie uczą się lepiej rozumieć perspektywę innych, co sprzyja budowaniu relacji i zapobiega konfliktom. Jednocześnie można  promować postawę, w którym relacje człowieka ze zwierzętami opierają się na wzajemnym szacunku i współistnieniu (a nie dominacji). Takie podejście może rozwijać w dzieciach wrażliwość ekologiczną i większą odpowiedzialność za świat przyrody.

Zaciekawieni? Sięgnijcie po więcej!

Jeśli chcesz poznać konkretne ćwiczenia wzmacniające dobrostan uczniów – zapraszamy do pobrania darmowego e-booka „Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole”. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doktorem nauk ekonomicznych, właścicielką firmy szkoleniowej MOVUS MOVERE. Doświadczona edukatorka, coach, trener i doradca nauczycieli, dyrektorów, rodziców, pracowników, badaczka łącząca ekonomię, socjologię, filozofię z psychologią pozytywną w praktyce. Certyfikowany trener zawodowy Career Direct®. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej i zespołu naukowego w grancie „Science & Society – Bilateral Initiative in Social Sciences, Arts & Humanities” oraz pierwszego w Polsce badania dobrostanu nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim: DOBROstan nauczycieli. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, współautorka projektu „Szczęście w szkole: inspiracje-badania-praktyki”. Autorka ponad 100 publikacji w dziedzinie dobrostanu, edukacji i rynku pracy, w tym książek: „Koniec z pracą?”, „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo” (2019) oraz współautorka „Podręcznika o dobrym życiu – prostych ćwiczeń wzmacniających dobrostan w szkole” (2025) wydanego przez Uniwersytet SWPS. Prowadzi własnego bloga na www.movusmovere.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie