Sekret tkwi w różnorodności. Jak wykorzystać w edukacji różnice między kulturą Wschodu a Zachodu?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy wiesz, że uwarunkowania kulturowe w istotny sposób wpływają na postrzeganie dobrego życia? Szczególnie wyraźne różnice widoczne są między kulturami Wschodu i Zachodu. Poznanie różnic może być punktem wyjścia do poszukiwania inspiracji, które możemy wykorzystać w naszej praktyce edukacyjnej.

Podążając tropem Nisbetta (2008)[1], główne różnice między Wschodem a Zachodem dotyczą:

  • Poczucia sprawczości: Ludzie z krajów Zachodu często chcą sami decydować o swoim życiu, cenią sobie niezależność i możliwość wyboru. Na Wschodzie ważniejsze jest działanie razem, we wspólnocie. Liczy się to, żeby współpracować i dbać o dobro wszystkich, a nie tylko swoje.
  • Postrzegania indywidualizmu: Na Zachodzie docenia się chęć wyróżnienia, bycia wyjątkowym i spełniania własnych marzeń. Na Wschodzie bardziej liczy się bycie częścią grupy i dostosowywanie się do zasad, jakie w niej panują.
  • Stosunku do równości i hierarchii: W zachodnich krajach dąży się do tego, żeby wszyscy mieli równe szanse i żeby liczyły się umiejętności, a nie pozycja społeczna. Na Wschodzie akceptuje się, że są osoby na różnych szczeblach drabiny społecznej – to ma zapewniać porządek i stabilność.

Badania wykazują, że mieszkańcy Azji lepiej od ludzi Zachodu rozumieją uczucia i intencje innych, co obejmuje również sposób postrzegania relacji między ludźmi a zwierzętami.

Jak wykorzystać różnice między Wschodem a Zachodem w edukacji?

  • Łączenie samodzielności z pracą zespołową: Zachęcaj uczniów do samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji (Zachód), ale też ucz ich współpracy, dzielenia się odpowiedzialnością i działania na rzecz wspólnego dobra (Wschód).
  • Indywidualne podejście z szacunkiem do grupy: Pozwalaj uczniom rozwijać swoje talenty i zainteresowania (Zachód), jednocześnie budując poczucie przynależności i odpowiedzialności za grupę (Wschód).
  • Promowanie równości, ale z uznaniem dla autorytetu: Wspieraj ideę, że każdy ma prawo do nauki i rozwoju niezależnie od pochodzenia (Zachód), ale jednocześnie ucz szacunku dla nauczycieli, starszych i bardziej doświadczonych osób (Wschód).
  • Równowaga między zasadami a elastycznością: Ustalaj jasne reguły i wartości, które obowiązują wszystkich (Zachód), ale bądź otwarty na dostosowanie podejścia w zależności od sytuacji czy potrzeb ucznia (Wschód).
  • Nauka poprzez dyskusję i refleksję: Zachęcaj uczniów do zadawania pytań, krytycznego myślenia i dzielenia się opiniami (Zachód), ale też do słuchania innych, cierpliwości i budowania wiedzy przez obserwację (Wschód).
  • Rozwijanie zarówno osiągnięć indywidualnych, jak i grupowych: Doceniaj sukcesy jednostki (Zachód), ale też celebruj osiągnięcia zespołu i wspólny wysiłek (Wschód).
  • Nauka empatii i globalnego spojrzenia: Pokazuj różne podejścia kulturowe, aby uczniowie lepiej rozumieli siebie nawzajem i świat. Buduj postawę otwartości i szacunku wobec różnic. 

Inspirując się azjatyckim podejściem, warto wprowadzać więcej zajęć, które uczą uważności na emocje innych – zarówno ludzi, jak i zwierząt. Dzięki temu uczniowie uczą się lepiej rozumieć perspektywę innych, co sprzyja budowaniu relacji i zapobiega konfliktom. Jednocześnie można  promować postawę, w którym relacje człowieka ze zwierzętami opierają się na wzajemnym szacunku i współistnieniu (a nie dominacji). Takie podejście może rozwijać w dzieciach wrażliwość ekologiczną i większą odpowiedzialność za świat przyrody.

Zaciekawieni? Sięgnijcie po więcej!

Jeśli chcesz poznać konkretne ćwiczenia wzmacniające dobrostan uczniów – zapraszamy do pobrania darmowego e-booka „Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole”. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

Przypis:

[1] Richard E. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, ISBN: 9788392823421, Wydawnictwo Smak Słowa

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doktorem nauk ekonomicznych, właścicielką firmy szkoleniowej MOVUS MOVERE. Doświadczona edukatorka, coach, trener i doradca nauczycieli, dyrektorów, rodziców, pracowników, badaczka łącząca ekonomię, socjologię, filozofię z psychologią pozytywną w praktyce. Certyfikowany trener zawodowy Career Direct®. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej i zespołu naukowego w grancie „Science & Society – Bilateral Initiative in Social Sciences, Arts & Humanities” oraz pierwszego w Polsce badania dobrostanu nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim: DOBROstan nauczycieli. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, współautorka projektu „Szczęście w szkole: inspiracje-badania-praktyki”. Autorka ponad 100 publikacji w dziedzinie dobrostanu, edukacji i rynku pracy, w tym książek: „Koniec z pracą?”, „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo” (2019) oraz współautorka „Podręcznika o dobrym życiu – prostych ćwiczeń wzmacniających dobrostan w szkole” (2025) wydanego przez Uniwersytet SWPS. Prowadzi własnego bloga na www.movusmovere.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie