Sidebar

26
So, Lip

Podróże dalekie i całkiem bliskie, czyli jak poznawać świat z dziećmi?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podobno podróże kształcą. Podobno też otwierają na świat. Piszę podobno, bo dzieje się tak tylko wtedy, kiedy tego chcemy. Podróż w jednym wyzwoli chęć na robienie więcej, pozwoli poznać kulturę, dowiedzieć się czegoś o świecie, a innemu… pozwoli odpocząć, ale z rozwojem i poznawaniem świata nie będzie miała nic wspólnego. Dla mnie podróże pozwalają też poczuć wolność i realizować marzenia, a kto nie lubi marzyć?

Jednak podróże w moim wystąpieniu są tylko pretekstem, bo tak naprawdę chodzi o to, żeby poznawać świat. Wiem, że zarówno wejście do Piramidy Cheopsa, jak spacer po lesie niedaleko domu pozwalają realizować to założenie. Dzieci (i dorośli) chcą wiedzieć, chcą się rozwijać i znajdować odpowiedzi na swoje pytania. Rolą mądrego dorosłego, nauczyciela czy edukatora jest pomóc swoim podopiecznym w tej wędrówce po świecie. W rozwoju.

Z moich doświadczeń wynika, że zdobywanie o świecie to przede wszystkim wykorzystywanie naturalnej ciekawości i często nauka “przy okazji”. Każdy temat pozwala na poszerzanie wiedzy. Naszą - nauczycielską - rolą jest zauważanie potencjału w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych. Znajomość kontynentów, orientowanie się w przestrzeni geograficznej i świadomość życia w społeczności to ważne kompetencje. Wiedza o tym, że nie jesteśmy sami, a świat który nas otacza jest różnorodny pomaga go zrozumieć. Możemy z niego czerpać i brać przykład.

A kiedy możemy się o nim uczyć? Słuchając prognozy pogody i zastanawiając się, jak wyglądają miejsca, o których mowa. Przeglądając mapy i atlasy. Biorąc udział w różnorodnych projektach m.in. eTwinningowych. Czytając książki, oglądając filmy i słuchając bajek. Tworząc własne notatki, mapy myśli, książki i plakaty. Czytając lektury i poznając życie tych, którzy je stworzyli.

Każda sytuacja edukacyjna i ta codzienna stwarza okazję do poznawania świata. Najważniejsze to umieć ją zauważyć i wykorzystać. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

WspółpracaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi Nauka w plecaku. Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.

 

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...
Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...
Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie