W placówkach oświatowych zazwyczaj jesteśmy wrzucani na tak zwaną „głęboką wodę” bez okresu próbnego. Pierwszego dnia pracy otrzymujemy pod opiekę ponad dwadzieścioro dzieci i samodzielnie musimy ogarniać proces edukacyjny, reagować na różne sytuacje, rozwiązywać różne konflikty. Jak sobie z tym poradzić?
Nauczyciel, nie tylko młody, który rozpoczyna swoją pracę, odczuwa różne emocje, które podobne do tych, jakie odczuwają uczniowie dopisani do zintegrowanego już zespołu klasowego. Taki nauczyciel szuka swojego miejsca, chciałby mieć wsparcie w innym nauczycielu, chciałby poczuć się bezpiecznie w miejscu pracy. W takim momencie dyrektor placówki powinien zaproponować mentoring.
Mentorem nie powinien zostawać dowolnie wybrany nauczyciel, ponieważ jest to bardzo odpowiedzialna funkcja. Mentor musi wykazać się konkretnymi cechami osobowości. O mentoringu, który ma pomagać, wspierać młodego nauczyciela opowiadałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie, próbując udzielić odpowiedzi na najważniejsze pytania z praktycznego punktu widzenia:
- Czym jest mentoring z definicji?
- Jak mentoring został opisany w ustawie Karta Nauczyciela?
- Jakie zadania w zakresie mentoringu stawiane są przed dyrektorem oraz mentorem?
- W jakim zakresie mentor może wspierać młodego nauczyciela?
- Co można doradzić mentee (podopiecznemu)?
- Do czego mentoring może zainspirować każdego nauczyciela?
- Co zrobić, jeżeli w miejscu pracy nauczyciel nie znajdzie potrzebnego wsparcia?
Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Edyta Jurys jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Kopernika w Koszalinie, terapeutką mowy i dysleksji. Opracowała program nauczania muzyki dla klas 1-3, scenariusze oraz muzyczne karty pracy do podręcznika Ale to ciekawe. Do pracy dydaktycznej wprowadza metodę projektów edukacyjnych. Autorka innowacji pedagogicznej Nauczanie podstaw ortografii w edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o metodę glottodydaktyki. Prowadzi blog https://mojatikowaklasa.blogspot.com/. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.