By chronić to, co się kocha - czyli słów kilka o edukacji outdoorowej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dobie potężnego deficytu ekologicznego, edukacja outdoorowa staje się coraz ważniejszym aspektem uczenia (się).

Edukacja outdoorowa (ang. outdoor education) wspiera dzieci i młodzież w odnajdywaniu wewnętrznego spokoju oraz budowaniu pozytywnych relacji z otaczającym światem.

Przebywanie w naturze pomaga obniżyć poziom stresu, sprzyja skupieniu i uczy obecności tu i teraz – co ma szczególne znaczenie w czasach przeładowanych technologią. Aktywności na zewnątrz pobudzają wyobraźnię, wzmacniają samodzielność i rozwijają zdolność współpracy. 

Takie podejście doskonale koresponduje z norweskimi ideami friluftsliv, czyli radości z przebywania na łonie przyrody, oraz dugnad, która podkreśla wagę wspólnych aktywności dla dobra lokalnej społeczności. Obie te filozofie zachęcają do życia w większej harmonii ze sobą i otaczającym światem.

Pragnienie przynależności, utrzymania dobrych relacji,
kochania i bycia kochanym skłania nas,
byśmy robili, co w naszej mocy,
by pozostawać w dobrych stosunkach z tymi,
na których możemy polegać - Frans de Waal

Również w Kambodży, którą odwiedzam od kilku lat, stawia się na budowanie relacji z przyrodą. Miałam okazję uczestniczyć w wycieczce zorganizowanej przez szkołę The Global Child w Siem Reap do świątyni Ta Prohm, by obserwować ptaki wraz z przewodnikami Cambodia Bird Guide Association.

Zbiórka wcześnie rano pod bramą świątyni. Dzieci przyjeżdżają z opiekunami na rowerach. Po kilku słowach wprowadzenia przez przewodnika, ruszamy na poszukiwania. Już po kilku krokach przewodnicy pokazują nam przez lunety ptaki, wysoko w koronach drzew lub ukryte na gałęziach niżej. Są szybkie, więc trzeba się orientować, ale być cierpliwym, uważnym, nasłuchiwać. Przewodnicy opowiadają o ptasich zwyczajach, widać, że są doskonale przygotowani do swojej roli. Mówią z pasją.

Mamy okazję oglądać sóweczkę azjatycką. Spoglądamy na nią przez dużą lunetę, którą mają przewodnicy. Niezwykła! Wypatrzona daleko, daleko, w gęstwinie potężnego drzewa! Tego dnia poznajemy jeszcze 13 innych gatunków ptaków. Dzieci rysują ich kształty w notatnikach, zapisują najważniejsze informacje. Przewodnicy mówią o ochronie dziedzictwa naturalnego.

Gdy po zajęciach zamieniamy kilka słów z przewodnikiem, wyjaśnia: Najważniejsza jest nauka sercem, zarażenie miłością do ptaków, do natury. Dopiero potem przychodzi motywacja do tego, by chronić to, co się kocha.

Dlatego tak ważne są działania edukacyjne skierowane do dzieci. Dopiero potem, jako dorosłe, faktycznie chcą chronić przyrodę. 

Jakie są cele takiej leśnej edukacji?

  • Wzmacnianie kompetencji społecznych (współpraca, komunikacja, zaufanie)
  • Rozwój samodzielności, odpowiedzialności i odporności psychicznej
  • Budowanie więzi z przyrodą i kształtowanie postaw proekologicznych
  • Rozwijanie kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów
  • Wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego

Jej formy mogą być różnorodne, dopasowane do czasu, grupy, miejsca:

  • Wędrówki i obozy w lesie/górach
  • Gry terenowe i zadania zespołowe
  • Survival i bushcraft (umiejętności przetrwania)
  • Edukacja ekologiczna w terenie
  • Leśne przedszkola i szkoły

Chcesz wiedzieć więcej? Nasze propozycje zajęć leśnych w ramach edukacji outdoorowej znajdują się w darmowym e-booku pt. Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doktorem nauk ekonomicznych, właścicielką firmy szkoleniowej MOVUS MOVERE. Doświadczona edukatorka, coach, trener i doradca nauczycieli, dyrektorów, rodziców, pracowników, badaczka łącząca ekonomię, socjologię, filozofię z psychologią pozytywną w praktyce. Certyfikowany trener zawodowy Career Direct®. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej i zespołu naukowego w grancie „Science & Society – Bilateral Initiative in Social Sciences, Arts & Humanities” oraz pierwszego w Polsce badania dobrostanu nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim: DOBROstan nauczycieli. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, współautorka projektu „Szczęście w szkole: inspiracje-badania-praktyki”. Autorka ponad 100 publikacji w dziedzinie dobrostanu, edukacji i rynku pracy, w tym książek: „Koniec z pracą?”, „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo” (2019) oraz współautorka „Podręcznika o dobrym życiu – prostych ćwiczeń wzmacniających dobrostan w szkole” (2025) wydanego przez Uniwersytet SWPS. Prowadzi własnego bloga na www.movusmovere.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie