Teatr wspiera relacje

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja to relacja - to hasło nabrało szczególnego znaczenia w czasach pandemii, kiedy kontakty społeczne zostały zaburzone. Strach przed wirusem, dystans społeczny, trwające długimi miesiącami zdalne nauczanie i niepewność związana z powrotem (a raczej powrotami) do stacjonarnej nauki sprawiły, że budowanie relacji w szkole stało się ogromnym wyzwaniem.

Jako pedagożka teatru od 15 lat wspomagam dzieci, młodzież i dorosłych w procesie budowania relacji na linii uczniowie - nauczyciele - rodzice. Moim narzędziem jest teatr rozumiany jako połączenie wszystkich sztuk i będący okazją do mówienia o ważnych dla nas tematach. Wspólne twórcze działania, czasami oparte na bardzo prostych zadaniach, w których każda osoba może ujawnić swój potencjał. Wykonuje się je indywidualne, w małych zespołach lub w dużej grupie, dzięki czemu można w różnych warunkach trenować umiejętności społeczne.

Bardzo ważne w tej pracy jest naprzemienne wchodzenie w rolę twórcy i widza, co pozwala z jednej strony na twórcze działanie i doświadczanie na własnej skórze, a z drugiej na uważne obserwowanie, dzielenie się refleksjami, zderzanie różnych punktów widzenia i próba zrozumienia ich.

Teatr pozwala dostrzec się nawzajem, poznać się, być bliżej siebie samego i innych. O tym opowiadałam więcej podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2021. Zapraszam do oglądania:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Magdalena Szpak jest pedagożką teatru, trenerką i menedżerką kultury. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie pracuje nad rozwojem programu Teatroteka Szkolna. Program składa się z portalu www.teatrotekaszkolna.pl oraz szkoleń i inicjatyw dla nauczycieli, którzy widzą potencjał w wykorzystywaniu teatru w szkole. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie